Handbok för specialundervisningen

Handledning i självreglerat lärande • Handledning i självreglerat lärande ska bäddas in i den stude­ randes studievardag så att det område man jobbar med är något som ingår i den studerandes utbild- ning. Handledningen görs helst på tumanhand med den studerande men kan även utföras i grupp så att läraren t.ex . diskuterar strategier med vilka de studerande tänkt an- gripa det område man arbetar med. En självreglerande inlärare är aktiv i hela lärandeprocessen det vill säga i planeringen, i utförandet samt vid reflektion och utvärdering vilket är utgångspunkten i handlednings­ matrisen nedan. självreglerande strategier. En framgångsrik användning av självreglerande strategier leder i sin tur till högre motivation att slutföra läran- deuppgiften (Zumbrunn mfl, 2011, 9). För att påverka och stödja en studerandes mo- tivation kan handledning i självreglerat lärande fungera som en inkörsport. Det finns många oli- ka sätt att stödja den studerandes självreglerande lärande. Ett sätt är direkt handledning inom om- rådet. ■ Självreglerat lärande handlar om att den studerande kan ta initiativ och styra delar av sin egen lärandeprocess. Metakognition är ett närbesläktat begrepp. De kogntiva funktionerna är minne, begreppsbildning, resonerande och problemlösning. Med metakognition menas alltså en medvetenhet om eller en förståelse för de kognitiva förmågorna det vill säga med- vetenhet om det egna tänkandet och lärandet, förmågan att formulera fungerande strategier för problemlösning, att kunna fatta beslut, tolka en text och söka i sitt minne. I ett lärandesam- manhang innebär metakognition att den lärande kan refleketera över olika sätt att lära och välja den lärväg som är mest lämplig för situationen. Inom läs- och skrivforskningen har det länge varit känt att en bristande läsförmåga kan kom- penseras av god användning av metakognitiva strategier. Det kan handla om att markera vikti- ga ord, slå upp ord som läsaren inte förstår, att läsaren först skumläser en text och/eller läser innehållsförteckningen för att skapa en förs- ta överblick över texten. Metakogntiva strate- gier vid läsning innefattar alltså alla de aktiva angreppssätt en läsare intar för att öka sina möj­ ligheter att förstå den lästa texten. På ett mera generellt plan visar forskningen att högpresterande elever och studerande använder sig av metakognitiva strategier i sitt lärande i betydligt större utsträckning än lågpresterande. En del studerande knäcker själva koden till fungerande metakognitiva strategier medan andra behöver stöd i detta arbete. Träning av såväl självreglerat lärande som användning av metakognitiva strategier förutsätter att läraren disktuterar lärande med de studerande. Metakognitiva undervisningsstrategier Genom användning av metakognitiva under- visningsstrategier finns tankar ommetakognitiva strategier med under hela undervisnings­ processen. Detta genom att läraren tillsam- mans med gruppen inledningsvis diskuterar målet med utbildningen/examensdelen/kursen/ lektionspasset. Studerande bereds möjlighet att reflektera över den egna målsättningen och kunskapsbehoven i förhållande till kursmålen. Tillsammans formulerar läraren och gruppen hypoteser kring det nya stoffet, knyter samman med tidigare kunskaper samt diskuterar lämp­ liga strategier för lärandet. Under arbetets gång återkopplar läraren och gruppen till de inledande diskussionerna. Strate­ giernas lämplighet förhandlas och vid behov byter enskilda studerande eller hela gruppen till mera lämpliga strategier. Läraren stöder de studerandes medvetenhet om det egna lärandet genom att förutse följande steg i lärandet samt stöder studerande i att sammanfatta det som lärts in. I slutskedet av arbetet med ett visst stoff diskuteras eventuellt behov av att repetera och hur denna repetition i så fall ska gå till. Metakognitiva strategier kan även läras ut till de studerande genom individuell handledning. Det handlar alltså om att lära att lära, om studi- eteknik och strategier för att fungera i och klara utbildning och i förlängningen även vuxen- och arbetslivet. Metakognition Formulera ett mål Gör en åtgärdsplan Utförande enligt den uppgjorda planen + Hur ska studerande lyckas upprätthålla uppmärksamhetsnivån (time on task-tid)? Flexibel strategianvändning. Utvärdering av lärandet samt processen. Studerande ska lära sig 30 nya be- grepp som hör till branschen. När ska studerande lära sig detta? Hemma eller i skolan? Vilka strategier? Läsa rätt från ordlista, lyss- na på orden med hjälp av datorns talsyntes, söka bilder som illustrerar orden ? Behövs pauser? Exempelvis 20 minuter aktiv tid, 5 minuter paus. Kan diskuteras redan under planeringsfasen. Om den tänkta strategin inte fungerar (ex att läsa från ordlista) vilken strategi är nummer två? I skolsammanhang kan läraren behöva stöda studerande i att byta strategi vid behov. Fungerade processen, var lärandet effe- ktivt, kunde studerande koncentrera sig. Kan studerande de 30 orden? Vad Hur Exempel Planering Utförande Reflektion 14 15

RkJQdWJsaXNoZXIy NjIwMTA=