Handbok för specialundervisningen

Handledning i användningen av metakognitiva strategier Metakognitionens tre grundpelare: ■ Samundervisning (kompanjonundervisning) innebär att två eller flera personer jobbar till- sammans i lärandesituationen och delar på ansvaret för gruppen. Samundervisning lyfts inom den specialpedagogiska forskningen fram som ett gott redskap i en inkluderande peda- gogik. I samundervisning planeras, genomförs och utvärderas lärandesituationen tillsammans av de samarbetande lärarna och/eller handledarna. I en samundervisningssituation ges lärare/hand­ ledare möjlighet att använda sina olika erfaren- heter och kunskaper och därmed även att lära av varandra. Samundervisningen ger en ökad lärartäthet vilket gör det lättare att differentiera undervisningen och möta individuella behov hos alla studerandena i gruppen, även bland de som inte behöver särskilt stöd. Från den specialpedagogiska forskningen rapporteras fler inlärningsmässiga fördelar. För de elever som får sin specialundervisning ordnad i form av samundervisning tenderar prestationerna att höjas. Undantaget är elever med gravare funk- tionsnedsättningar som riskerar att inte få exakt den hjälp de behöver. Från skolor där lärare och speciallärare systematiskt och målmedve- tet gått in för att öka på samundervisningen rapporteras om att de elever som tidigare vistat stor del av sin skolgång i specialgrupper tar sig an skolarbetet med större stolthet och engage- mang sedan de får sin undervisning inom den allmänna undervisningen som då ordnats i form av samundervisning. En förutsättning för samundervisning är sam- planering. Som bilaga till denna handbok finns ett planeringsunderlag som är en något bear- betad version av det underlag som presenteras av Christel Sundqvist (2014). Samundervisning En strategi lärs ut. Helst i anslutning till en aktivitet: Exempelvis: • Kursens målsättning samt diskussion om strategier för att nå denna. • Genomgång av läromaterialets uppbyggnad och lämpligt sätt att läsa detta. • Lämplig studieteknik för att lära ord i språk. • Lämpligt sätt att arbeta med ett material utgående från studerandes styrkor i lärandet. • Lämpliga strategi för studerande med läs- och skrivsvårigheter som behöver läsa en lång text. • Lämplig strategi för att behandla ett matematiskt problem. • Lämplig strategi för att ta sig an ett problem i praktiskt arbete (vilka moment ingår). •Strategier för att arbeta med en underkänd kurs. 1 2 Strategins relevans och lämplighet behandlas i diskussion: • Väsentliga ingångsfrågor: • Berätta hur du gjorde? • Berätta hur du tänkte? • Kan de stämma? Är svaret rimligt? • Hur gjorde du när du lärde dig det här? • Vilka var stegen i denna process? • Fungerade din strategi? Kunde man ha gjort på annat sätt? • Finns det ett annat sätt att hantera problemet som passar dig bättre? Långsiktig användning av den metakognitiva strategin – en del av det livslånga lärandet. • Återkoppling behöver ske! Den lärda strategin behöver alltså ”repeteras” endera i praktiken eller vid diskussion. • Diskutera och synliggör den studerandes lärande. • Är det möjligt att använda den aktuella strategin in i nya sammanhang? 3 Inom yrkesutbildningen kan samundervisning handla om samarbete mellan: • Yrkeslärare – speciallärare/ specialyrkeslärare. • Ämneslärare – speciallärare/ specialyrkeslärare. • Yrkeslärare – yrkeslärare (två grupper slås ihop, speciallärar- resurs). • Yrkeslärare – handledare. • Yrkeslärare – Ämneslärare. (förstärker branschanknytning i gemensamma ämnen och/eller allmänna färdigheter i yrkesäm- nen). • Ämneslärare – Ämnelärare (ämnesintegrering). Olika former av sam­ undervisning är: • Assisterande samundervisning (en lärare har det huvudsakli- ga ansvaret medan den andra assisterar). • Parallell samundervisning (gruppen delas in i två mindre grupper). • Stationsundervisning (stude­ rande cirkulerar mellan olika stationer). • Komplementär samunder- visning (lärarna komplettererar varandra exempelvis så att den ena instruerar muntligt medan den andra förstärker med visuellt stöd). • Teamundervisning (två lära- re sköter jämnbördigt under- visningssituationen). 16 17

RkJQdWJsaXNoZXIy NjIwMTA=