Handbok för specialundervisningen

Personliga tillämpningar för studerande som behöver särskilt stöd ■ Personlig tillämpning kan handla om att stud- erande får tidigare studier, arbetserfarenhet eller yrkeskunnande till godo. En personlig tillämp- ning kan också innebära ett sätt för en stud- erande att förkovra sig inom ett område som särskilt intresserar hen. En specialpedagogisk utgångspunkt är alltid att utgå från individens styrkor. För de studerande som behöver särskilt stöd kan ett alternativt upplägg av studierna, en personlig tillämpning, ibland vara det bästa sättet framåt. En individuell studieväg kan planeras innan den studerande inleder sina studier eller under studierna i de fall studierna på grund av studer- andes psykiska, sociala eller inlärningsmässiga utmaningar inte framskrider på önskat sätt. Kring de studerande som behöver särskilt stöd och som följer personliga tillämpningar behövs ofta ett välfungerande nätverk. Expertgrupps- möte hålls när en personlig tillämpning blir aktuell för en studerande som behöver särskilt stöd. Expertgruppen kan från skolans sida bestå av berörda lärare, speciallärare, kurator, team- ledare och studiehandledare. Även studerande själv deltar. Vårdnadshavare bjuds in i de fall studerande är under 18 år. Ansvarsfördelningen ska vara tydlig och studerande be höver veta vem En personlig tillämpning för en studerande som behöver särskilt stöd kan exempelvis handla om: •Erkännande av tidigare kun- nande. •Individuellt uppbyggande av examen (studerandes val av examensdelar) • Flexibla studiearrangemang med tanke på lärmiljö så som: • Kombination av utbildning i skolmiljö, utbildningsavtal och läroavtal. • Examensdelar avläggs helt eller delvis inom ramen för utbildning- savtal. •En del av utbildningen avläggs inom Optimas yrkesinriktade specialundervisning (krävande särskilt stöd). • Förlängd studietid. • Studierna ordnas i samarbete med vårdinrättning: En studer- ande som är sjukskriven har rätt att studera på 40 %. av skolans personal som kontaktas i olika ären- den eller om alla ärenden handhas av en och samma person. Strukturen kring arbetet med den enskilda studerande bestäms skilt för varje studerande. Den individuella studiestigen beskrivs i stud- erandes personliga studieplan (PSP) och event- uella specialarrangemang som krävs med tanke på studerandes svårigheter skrivs in i den indiv- iduella planen (IP). ■ Studerande har rätt att få undervisning och handledning i olika inlärningsmiljöer. Under- visningen och handledningen ska göra det mö- jligt för de studerande att uppfylla kraven på yrkesskicklighet och målen för kunnandet enligt examensgrunderna, men också stöda de studer- andes personliga utveckling som människor och samhällsmedlemmar. Utöver det som fastställts i examensgrunderna, kan utbildningsanordnaren ordna studier som stöder studiefärdigheterna. Syftet med dessa studier är att de studerande förvärvar kunnande som baserar sig på deras individuella behov. Studierna ska ge de studerande förutsättningar att delta i examensutbildning och visa sitt kun- nande genom yrkesprov eller på annat sätt. Handledning och studier som stöder studiefärdigheterna Särskilt stöd ensam eller i liten grupp ■ En del studerande kan ha stora svårigheter med koncentration och lärande när de vistas i större grupper. I dessa fall kan en del av under- visningen ordnas som särskilt stöd enskilt för den studerande eller i en mindre grupp. Denna typ av särskilt stöd kan ha många fördelar för en studerande i behov av särskilt stöd. Det är lättare att känna sig trygg i en mindre grupp, det kan vara lättare att koncentrera sig och lättare att våga fråga. För läraren är det betydligt enklare att individualisera undervisningen utgående från den studerandes behov när gruppen är mindre. Lärande i liten grupp kan och bör kombineras med handledning av metakognitiva färdigheter. Samarbete mellan speciallärare och ämnes­ lärare är viktigt för att det särskilda stödet och allmänundervisningen skall bli en meningsfull helhet för den studerande. I många fall gynnas den studerande av att få sitt material indivi­ dualiserat till N-nivå d.v.s. den ansvariga läraren poängterar vad den studerande skall kunna för att nå N-nivå och får hjälp av speciallärare med inlärningen av detta stoff. Tidsmässigt bör särskilt stöd enskilt och i lit- en grupp ordnas så att det i minsta möjliga ut- sträckning stör den övriga undervisningen. Helst som parallellundervisning så att det sär- skilda stödet sammanfaller med när den aktuella kursen är schemalagd för den studerande men åtminstone så att man undviker att ordna särskilt stöd så att den studerande alltid missar ett och samma ämne. Den enskilda studerandes rätt till special­ undervisning innebär att skolans personal får ett ansvar i att underlätta för den studerande att i praktiken kunna erhålla denna specialun- dervisning. Om möjligt kan specialundervis- ningen även ordnas utöver den studerandes ordinarie skoltid Den studerande har själv ansvar för att informera berörda lärare ifall specialundervisningen drabbar ett annat ämne samt att ta reda på vad klassen arbetat med un- der specialundervisningspasset. VALMA (Handledande utbildning för yrkesutbildning som specialunder- visning) VALMA sp är en del av Optimas särskilda stöd. Målet med VALMA sp är att stärka studiefär- digheterna, ge den studerande särskilt stöd och individuell handledning för att hitta rätt bransch för fortsatta studier samt ge förutsättningar för att klara en grundläggande yrkesutbildning och arbete. Utbildningen riktar sig i första hand till ungdomar som har slutfört den grundläggande utbildningen men som saknar examen på an- dra stadiet. Om den studerande har tillräckliga förutsättningar och utbildningsanordnaren har en lämplig studieplats att erbjuda eller om det finns en läroavtalsplats, är det möjligt att redan efter hälften av VALMA sp-studierna flytta över till en examensinriktad yrkesutbildning. Utbi- ldningen utgår från de studerande och baserar sig efter en inledande kartläggning på de stude­ randes personliga behov och intresseområden. VALMA sp-utbildningen räcker maximalt ett år (60 kompetenspoäng). Nya studerande söker till VALMA sp via gemensam ansökan eller via direktansökan. Ett av syftena med VALMA sp-utbildningen är att stärka studerandes förutsättningar att av- lägga grundexamen. För studerande som redan har studieplats inom Optimas grundexamens­ inriktade utbildning kan VALMA sp fungera som en personlig tillämpning just med detta syfte. Studierna kan ordnas så att den studerande avlägger en del av sin utbildning inom VALMA sp eller så att hen via VALMA sp får möjlighet att pröva på nya utbildningsalternativ eller an- nan typ av sysselsättning. Ett program för livshantering är en central del av VALMA sp-utbildningen i detta ingår bland 18 19

RkJQdWJsaXNoZXIy NjIwMTA=