Handbok för specialundervisningen

Särskilt stöd i sambandmed yrkesprov ■ Vid yrkesprov ges stöd och handledning före själva yrkesprovstillfället, medan det pågår samt efter att det är avklarat. Före yrkesprovet behöver den studerande ges tillräckliga mö- jligheter att öva på centrala moment. Yrkes­ provet ska planeras så att studerandes styrkor beaktas. Före yrkesprovet är det bra att läraren tillsammans med de studerande som behöver särskilt stöd kartlägger och diskuterar om det finns faktorer som kan komma att påverkar studerandes prestationer vid provtillfället. Vid behov kan kraven i yrkesprovet anpassas Det extra stöd som den studerande behöver under yrkesprovet antecknas i den studerandes IP. Stöd inför och under utbildning som ordnas på en arbetsplats Studerande som behöver ett omfattande stöd i studierna ■ En del av de studerande som behöver särskilt stöd behöver ett mera omfattande stöd i studier- na där personliga handledaren, speciallärare, specialyrkeslärare, kurator, biträdande rektor, utbildningskoordinator och studiehandledare arbetar sida vid sida för att stöd den studerande. För att koordinera detta stöd är det viktigt att expertgruppsmöten ordnas där studerande och även vårdnadshavare deltar om studerande är under 18 år. Detta kan gälla studerande som på grund av inlärningssvårigheter eller funktions­ nedsättningar behöver ett omfattande pedago- giskt stöd i studierna med eventuell anpassning av bedömningen eller avvikelse från krav på yrkesskicklighet eller mål för kunnandet i en eller flera examensdelar. Det kan även hand- la om studerande med psykiska och sociala svårigheter. För att koordinera stödet behöver en ansvarsperson utses som är väl medveten om vilka som utgör den studerandes nätverk och vid behov förmedlar väsentlig information till de berörda. Samtycke behöver givetvis fås av den studerande och dennes vårdnadshavare beträffande vilken information som får delges vem i de fall informationen är av annan än rent pedagogisk karaktär. ■ För många av de studerande som behöver särskilt stöd är utbildningsavtalsperioderna eft- erlängtade. Arbetet på en arbetsplats är ofta en motiverande och passande inlärningsmetod för dessa studerande. I många fall behövs därför in- get extra stöd under de perioder då utbildningen ordnas på en arbetsplats, men de studerande som ändå behöver stöd ska även ha tillgång till detta. Det kan handla om sådant stöd som den lära- re som har ansvar för utbildningsavtalet kan ge den studerande, exempelvis med hjälp att hitta och kontakta en arbetsplats där utbildningen kan ordnas. För de studerande som behöver ett utökat stöd underutbildningsavtalsperioderna finns även möjligheten för studerande inom Optimas grundläggande utbildning att få stöd av Exempel på personliga tillämpningar för studerande som behöver särskilt stöd Petra Petra har stora inlärningssvårigheter och mycket dåligt självförtroende. Allt i studierna som ställer krav på läs- och skrivförmåga vål- lar stora bekymmer för henne. Hon har även svårigheter att ta till sig stoff genom att lyssna. Bäst fungerar de helt praktiska momenten i ut- bildningen. Redan i ett tidigt skede av studier- na upplever Petra att tempot är för högt och de olika kurserna alltför många för henne att grep- pa. För att underlätta för Petra ordnas studier- na med hjälp av en förlängd studietid. Hennes schema blir individuellt eftersom en del av kurser under det första studieåret skjuts upp till det andra studieåret. Petra satsar på att lära sig grundfärdigheterna inom yrket samt att klara en del av kurserna i de gemensamma ämne- na. Enligt Petras personliga studieplan kom- mer hon under det andra studieåret att arbeta med att komplettera det första studieåret samt förbereda för de kurser som enligt allmänna studieupplägget går under det andra studieåret. Petra får stöd av speciallärare och specialyrk- eslärare inför nya kurser och innan nytt stoff tas upp i gruppen för att förbereda lärandet och undvika misslyckanden. Petra kommer genom detta upplägg att ligga före sina studiekam- rater i en del av den undervisning hon deltar i i grupp. Detta är enbart positivt eftersom hennes självförtroende på så sätt kan stärkas och hon får mera ut av undervisningen i grupp. Hannes Hannes lider av social fobi. Fobin har tagit ett allt starkare grepp om Hannes under studiernas gång och i slutet av sitt första studieår klarar Hannes inte längre av att delta i undervisnin- gen i gemensamma ämnen. Även de teoretis- ka delarna av yrkesämnena börjar bli allt mera omöjliga att bemästra medan fobin är lättare att hantera i verkstadens öppna utrymmen. Eftersom en hel del av de gemensamma ämne- na återstår ordnas dessa med stöd av VALMA så att Hannes tillbringar två dagar per vecka i VALMA-gruppen. Hannes får även stöd med yrkesteorin från VALMA-lärarna samt från branschens specialyrkeslärare. När Hannes grupp har undervisning i verkstaden deltar han i vanlig ordning i denna. Eftersom framtiden är oviss för Hannes, i och med att den sociala fobin blivit allt tuffare att bemästra, diskuteras även möjligheten att förlänga studietiden samt att er- hålla betyg över avlagda examendelar istället för examensbetyg efter tre års studier. I och med att Hannes ännu har cirka två år kvar av sina studier får framtiden utvisa om dessa lösningar blir aktuella. Wilma Wilma har koncentrationssvårigheter och inlärn- ingssvårigheter som eventuellt är förorsakade av den bristande koncentrationen. Wilma har under hela sin studietid varit omotiverad men ändå, med stort stöd av lärare, specialyrkeslära- re, speciallärare och kurator lyckats framskrida i studierna. I början av det tredje studieåret tar det ändå stopp. Wilma har mera skolfrånvaro än närvaro. En del GEM-kurser är ogjorda men framförallt har Wilma yrkesinriktade examen- delar som borde avklaras. Lösningen för Wilma blir att de yrkesinriktade examensdelarna av- läggs inom ramen för ett utbildningsavtal med en arbetsgivare. Under utbildningsavtalstiden jobbar Wilma med de gemensamma ämnena genom att göra uppgifter. Specialläraren håller tät kontakt med Wilma för stödja henne så att arbetet framskrider. Ungefär en gång per vecka kommer Wilma till skolan för att få hjälp med de uppgifter som varit för svåra. Att fundera på inför yrkesprov med tanke på studerande som behöver särskilt stöd: • Känner sig den studerande trygg med utbildningsavtalsplat- sen och även trygg med att utföra ett yrkesprov där? • Kan den studerande komma att behöva tilläggstid? (Anpassning av yrkesprovet kan i så fall bli aktuellt) • Behöver yrkesprovet delas upp i delyrkesprov? • Kan den studerande komma att behöva extra handledning medan yrkesprovet pågår? (Anpassning av yrkesprovet kan i så fall bli aktuellt). • Har den studerande inlärnings­ svårigheter som behöver kom- penseras under provtillfället exempelvis muntliga direktiv och muntlig utvärdering istället för skriftlig? 20 21 den Optimas koordinator inom studerandeser- vice. Eventuella specialarrangemang under utbild- ningsavtalsperioderna antecknas i studerandes PUK.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjIwMTA=