Handbok för specialundervisningen

Slutord Tyngdpunkten i särskilt stöd ligger på de studerande som behöver det- ta stöd. Beträffande inkludering bör vi dock minnas att denna gäller alla studerande, inte bara de studerande som behöver särskilt stöd. Det finns en mängd studerande som riskerar såväl misslyckanden som exkludering förutom de kategorier av elever och studerande som mera traditionellt brukar betraktas som specialpedagogikens målgrupper. Begreppet ink- luderande utbildning implicerar en fokusering på hela skolverksamheten, från styrdokument och skolstrukturer till arbetet med studerande, deras lärande och möjligheter till delaktighet. En fungerande inkludering be- höver därmed beaktas inom utbildningens alla olika strukturer såväl som i de enskilda lärandesituationerna. ■ I första hand utgår bedömningen av studerande som behöver särskilt stöd från att de studer- ande ska avlägga grundexamen enligt kraven på yrkesskicklighet, målen för kunnandet och bedömningskriterierna i examensgrunderna, men med det stöd och de specialarrangemang de behöver för sitt lärande. Bedömningsformer vid specialunder- visning ■ Vid bedömning är det viktigt att komma ihåg att tyngdpunkten ska ligga på VAD den stud- erande kan inte HUR inlärningen gått till. En studerande skall alltså inte få ett lägre vitsord för att inlärningen skett med hjälp av särskilt stöd. Den studerande bör ges möjlighet att prestera där och på det sätt som den studerande presterar bäst. Att hitta en lämplig bedömningsmetod är särskilt viktigt när den studerande har en skada, sjukdom eller inlärningssvårigheter t.ex. läs- och skrivsvårigheter. Anpassning av bedömning ■ Vid behov kan bedömningen av kunnandet anpassas om den studerande inte har förutsät- tningar att nå upp till kraven för kunnandet på godkänd nivå. För examensdelen utarbe- tas då avvikande krav på yrkesskicklighet eller mål för kunnandet samt en individu- ell bedömning av kunnandet. Om det sedan visar sig att den studerande lär sig och ändå når upp till examengrundernas N1-nivå bedöms hans eller hennes inlärning utifrån bedömningskriterierna i grunderna för grund­ examen. Det är viktigt att eventuellt anpassad bedömning markeras i såväl studiekort som i examensbetyg. Om delar av grundexamen inte avlagts alls eller om kraven på yrkesskicklighet och målen för kunnandet är så snävt formulerade att den stude­ randes kunnande till väsentliga delar är ofullstän- digt kan den studerande inte få examensbetyg eller betyg över avlagda examensdelar utan får istället ett betyg över kunnande. Besluten om avvikelse från kraven på yrkesskicklighet och målen för kunnandet och om vad som är väsen- tligt i avläggandet av grundexamen fattas av ut- bildningsanordnaren. Dokumentationen över gjorda avvikelser och anpassningar av examensdelar sätts som bilaga till examensbetyg eller eventuellt betyg över kunnande när studerande avklarat sina studier. Bedömning vid särskilt stöd Litteratur Aspelin, J. (2012). How do relationships influence stu- dent achievement? Understanding student performance from a general, social psychologic al standpo int. Ingår i International Studies in Sociology of Education, No. 1, 2012, pp. 41-56 http://www.tandfonline.com/doi/abs/1 0.1080/09620214.2012.680327 Aspelin, J. (2012). Relationer och relationell peda- gogik. Ingår i Uppdrag lärare. Red. Leif Mathiasson. Lärarförbundets skriftserie, Nr. 9, 2012. http://shop. lararforbundetsforlag.se/49-uppdrag-larare-en-an- tologi-om-status-yrkesskicklighet-och-framtidsdrom- mar-9789197902373.html Aspelin, J. (2013) Relationell specialpedagogik - i teori och praktik. (Red. Aspelin). Kristianstad Uni- versity Press. http://hkr.diva-portal.org/smash/get/ diva2:633279/FULLTEXT01.pdf Barow, T. (red.) (2013) . Mångfald och differentiering: inkludering i praktisk tillämpning . (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Björk, C & Eriksson-Holmström, N. (2006). Pedago- giska råd. Ingår i Inlärningssvårigheter på andra stadiet. Speres 29-36, Tillgänglig online: http://www.speres. fi/Site/Data/839/Files/material/andra_stadiet/Hand- bok2007.pdf Björk-Åman, C. (2014). Inkludering, mer än ett special- pedagogiskt spörsmål? Ingår i Paideia, nr8, 2014. Boström, L. (1998). Från undervisning till lärande. Jönköping: Brain Books. Boström, L. & Svantesson, I. (2007). Så arbetar du med lärstilar: nyckeln till kunskap och individualisering : [en praktisk handbok]. Jönköping: Brain Books. Gustavsson, A. & Hummerdal, H. Att lära elever att lära sig själva. En fokusgruppsstudie om lärares föreställningar om att arbeta metakognitivt i undervis- ningen. Examensarbetet inom Lärande och Lärarut- bildning, Högskolan i Jönköping. Tillgänglig online: http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2: 696072/ FULLTEXT01.pdf Gärdenfors, P. (2010). Lusten att förstå: om lärande på människans villkor. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur. Hattie, J. (2009). V isible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge. Hertz, Stefan (2014). Konstruktivt ledarskap i klass- rummet och på skolan: [verktygslåda för pedagoger : en handbok om hur man gör när det inte funkar]. Stockholm: Stefan Hertz utbildning Lag om grundläggande yrkesutbildning 630/1998, .246/2015. Tillgänglig online: http://www.finlex.fi/sv/laki/ ajantasa/1998/19980630 Mitchell, D. (2015). Inkludering i skolan: under- visningsstrategier som fungerar. (1. utg.) Stockholm: Natur & Kultur. Persson, B. & Persson, E. (2012). Inkludering och målup- pfyllelse: att nå framgång med alla elever. (1. uppl.) Stock- holm: Liber. Sundqvist, C. (2014). Den samarbetande läraren: lärar- handledning och samundervisning i skolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Turun ammatti-instituutti. (2013). Turun ammatti-in- stituutin Erityisopetuksen käsikirja. Tillgänglig online: http://www.turkuai.fi/sites/default/files/atoms/files/erity- isopetuksen_ kasikirja_2013_nettiin.pdf Utbildningsstyrelsen (2015). Utbildningsgrunder Han- dledande utbildning för den grundläggande yrkesutbild- ningen. Föreskrift 5/011/2015. Tillgänglig online: http:// www.oph.fi/download/166601_Foreskrift_5_011_2015_ Handledande_utbildning_for_den_grundlaggande_ yrkesutbi.pdf Utbildningsstyrelsen (2015). Yrkesinriktad specialunder- visning. Tillgänglig på: http://oph.fi/utbildning_och_ex- amen/yrkesutbildning/grundlaggande_yrkesutbildning/ yrkesinriktad_specialundervisning Vataja, P. (2011). Differentiering i praktiken. Praktiska tips för vardagen. Tillgänglig online: http://www.speres . fi/Site/Data/839/Files/material/inklusion/inklusion2012/ Differentiering.pdf Zumbrunn, S., Tadlock J., Roberts, E:D. (2011) Encourag- ing Self-Regulated Learning in the Classroom: A Review of the Literatur. . Tillgänglig online: http://www.self -regula- tion.ca/uploads/5/6/2/6/56264915/encouraging_self_reg- ulated_learning_in_the_classroom.pdf 22 23

RkJQdWJsaXNoZXIy NjIwMTA=