Handbok för specialundervisningen

Inlärnings- och användarvänligt digitalt material • Struktur, tydlighet och variation är användbara begrepp även vid produktion av digitalt material. Läromedel i digital form underlättar inlärningen för många av de studerande som behöver särskilt stöd. Många studerande drar nytta av möjligheten till parallella metoder så som att samtidigt arbeta med text, ljud och bild förutsatt att materialet är ut- format på ett strukturerat och tydlig sätt. En tydlig layout är grunden. Digitala läromedel ger goda möjligheter till varia- tion i undervisningen. Variera gärna med text, bild och ljud men värna om tydligheten så att inte helheten lider. Text och bild ska samverka. Bilderna får gärna vara detaljfatti- ga så att det centrala i dem framträder tydligt. Till digitala texter kan talsyntes kopplas, vilket underlättar för många studerande. Vid uppgifter som de studerande förväntas göra och lämna in digitalt kan läraren gärna ge direktiven såväl skriftligt som muntligt per inspelat filmklipp. Struktur Tydlighet Ge god struktur för vad som skall behandlas under kursen. Definiera kraven för godkänd kurs. Arbeta målinriktat och strukturerat . Tala tydligt (inte för snabbt) och skriv tydligt. Förenkla och förkorta viktiga textavsnitt. Tänk på layouten. Förklara viktiga begrepp noggrant och många gånger. Tydliga instruktioner (Muntligt+skriftligt). Variation Variera din undervisning! Erbjud de studerande möjligheter att använda sina starka sidor i klassen. Beröm! Lämpliga specialarrangemang vid tentamen. 9 8 ■ Grunden för ett framgångsrikt lärande hos studerande finns bland annat i lärarens under- visningsstil. För de studerande som är i behov av särskilt stöd finns på ett generellt plan mera och mindre gynnsamma undervisningsstilar. En sådan inlärningsvänlig undervisning är något som kan gynna alla studerande, oberoende av in- lärningsförutsättningar. Med en inlärningsvän- lig undervisning menas att läraren medvetet, genom sin undervisningsstil, arbetar för att un- derlätta de studerandes inhämtande av kunskap oberoende av deras svårigheter exempelvis gen- om att behandla stoffet på ett strukturerat sätt. Ledorden är struktur, tydlighet och variation. Inlärningsvänlig under- visning

RkJQdWJsaXNoZXIy NjIwMTA=