Page 10 - Tom mall

Basic HTML Version

”Vi är bra förberedda i Öste
Stort sug till
fordonsbranschen
 Fordonsmekanikerutbildningen har
under de senaste åren haft ett stort
sug med 30–40 sökande per år. Vad är
det som gör den här utbildningen så
populär?
– Det är en intressant och utmanan-
de utbildning, säger Dan Jankens,
ansvarig lärare.
En fordonsmekaniker arbetar med
avancerad teknik i en bransch som hela
tiden är i förändring. Det innebär att
man ständigt måste vara intresserad av
att lära sig nya saker.
– Produkterna man jobbar med är
dyra och kunderna krävande. Därför är
det viktigt att man är noggrann i sitt
arbete och kan ge en proffsig kundbe-
tjäning, säger Jankens.
Han betonar att man vill ge stude-
randena så breda kunskaper som
möjligt under de tre år de är i skolan.
Specialkunskaperna får man sedan på
arbetsplatsen genom arbetsgivarens
egna utbildningar. Eftersom utbildning-
en är så omfattande hittar många
studerande också arbeten inom
närliggande arbetsområden.
Kvalitet i
praktiken
 För att få erfarenhet av kvalitets-
kraven inom industrin deltar automa-
tionsmontörerna ibland i specialpro-
jekt. Just nu samarbetar man med
Solving i Pedersöre.
– Eftersom vi tillverkar skräddarsyd-
da transportlösningar krävs det
mycket handledning att ha studerande
med i produktionen, säger Torbjörn
Södergård, elansvarig på Solving. Men
just nu håller vi på med en leverans av
serietillverkade förarlösa truckar till
Australien. Därför ser vi det här som en
win win-situation för bägge parter.
Systemet är roterande, två stude-
rande deltar i produktionen 2–3 dagar
per vecka. Efter fyra veckor ersätts de
av två nya studerande.
Alexander Backlund vill satsa stort, men
Natalie Fagerholm vill ha ett personligt fähus
och Sara Ramsay en ridskola och ett litet
stuteri.
Automation över hela världen
 Automationsmontörerna har sedan 2011
byggt upp kontakter till motsvarande
utbildningar i Sverige, Holland och Spanien.
Man har utvecklat gemensamma moduler
som gör det möjligt att varje år förlägga en
undervisningsperiod till något av länderna. I
år var det Kungsbacka gymnasium som
skötte värdskapet.
– De internationella kontakterna har
blivit ett guldkorn i undervisningen,
berättar läraren Christian Dahlin. Det är
också spännande för oss lärare att se hur
olika man kan lära ut samma saker i olika
länder – och ändå få det att fungera.
Christoffer Stenvall på tredje årskursen
håller med.
– Perioden på Kungsbacka gav nya
vänner från olika länder, säger han.
Däremot var han inte helt förtjust i den
svenska modellen där man kombinerar
gymnasiestudier med yrkesutbildning.
– Man hinner inte med lika mycket
praktik som hos oss, säger han. Vårt system
är mycket bättre.
Däremot gillade han holländarnas sätt
att jobba.
– Där jobbar man ännumera praktiskt och
får dessutom lön under praktikperioderna.
OPTIMA 2014
10
GRUNDLÄGGANDE YRKESUTBILDNING