inspirerar
I de stora, öppna miljöerna finns små oaser och samlingspunkter där man kan dra sig undan för krävande uppgifter.
Optimas café – samlingspunkten för studerande och personal.
Infoteket är hjärtat i den nya IKT-pedagogiken. Här kan både studerande och lärare dyka in i den nyaste
informations- och kommunikationstekniken.
Optimas nybygge är inte bara nya utrym-
men, utan en viktig del i en långsiktig och
målmedveten satsning på att utveckla och
förbättra utbildningen.
R
edan under 90-talet beslöt man inomOptimas lednings-
grupp att Optima skulle bli Finlands bästa utbildare. Det
finns en kraft i att våga ta ett sådant beslut.
– Första gången vi fick utmärkelsen var 2009, berättar direktör
Rabbe Ede. Efter det har Undervisnings- och kulturministeriet
utnämnt oss till Finlands bästa utbildare ytterligare fyra gånger
– år 2011, 2012, 2013 och 2014.
Det här är utmärkelser som både värmer och inspirerar, men
Rabbe Ede betonar att Optimas framgångar är beroende av
många olika faktorer: lärare och övrig personal, studerande,
föräldrar, regionens arbetsliv och det kringliggande samhället.
– Varje år möter vi nya utmaningar och söker ständigt efter nya
lösningar och förbättringar. Vi vill leva upp till vårt namn,
Optima, som ju betyder det bästa möjliga under rådande förhål-
landen.
– Vi strävar efter ett helhetstänkande där allt och alla är med i
det vi gör, fortsätter Ede, och nämner som ett intressant exempel
att det i befattningsbeskrivningarna för alla anställda står att de
är med i fostrandet av ungdomarna.
Lära genom nyfikenhet
Optimas utrymmen på Paul Hallvarsgatan var slitna och i behov
av en omfattande sanering. När möjlighet gavs sålde man bygg-
naden och gick i stället in för en ny helhet med ett nybygge på
3 100m
2
och förnyade ytor på 1000m
2
. Totalt har man nu på
Trädgårdsgatan 23 000m
2
till sitt förfogande.
Satsningen på nya utrymmen, eller lärmiljöer, somman hellre
kallar det, ser man som ett viktigt led i arbetet för att skapa opti-
mala förhållanden för de studerande.
– Vi vill komma bort från de traditionella skolmiljöerna,
berättar rektor Max Gripenberg. I stället vill vi skapa utrymmen
som väcker nyfikenhet för lärande, utrymmen som är öppna,
flexibla och kreativa.
Det handlar alltså inte bara om tak, väggar och golv, nybygget
är också ett uttryck för en genomtänkt pedagogik där nyckelor-
den är samarbete, nytänkande och entreprenörskap.
– Vi vill ge våra studerande bästa möjliga förutsättningar för att
arbeta på en global arbetsmarknad i en ständigt föränderlig värld,
säger Max Gripenberg.
Budgeten för nybygget och renoveringen ligger på 7,5 miljoner
euro. Det är i första hand merkonomerna, artesan-interiörsassis-
tenterna, kosmetologerna, klädsömmarna och administrationen
som kommer att verka i de nya utrymmena, men de kommer
också att kunna användas av andra utbildningar.
Låga trösklar
Informations- och kommunikationsteknologi, IKT, spelar idag
en nyckelroll inom de flesta branscher. Också här vill Optima
bryta ny mark. Till sin hjälp har man haft projektledaren Elin
Näse, somhar verkat inom ramen för INNI, ett ESF-projekt för
innovativa lärmiljöer.
De nya utrymmena i nybygget utnyttjar alla den senaste
tekniken, men Elin Näse vill speciellt lyfta fram det så kallade
infoteket, ett specialutrustat rum för ny teknik.
– Infoteket är enmultifunktionell miljö, berättar hon. Det
fungerar som en samlingspunkt, ett rum för IKT-pedagogik, för
föreläsningar, fortbildning, och inte minst för inlärning av ny
teknik för både lärare och studerande.
– I infoteket kommer vi att ha en stödperson som informerar
och lär ut det senaste inom IKT. På så vis hoppas vi kunna sänka
tröskeln till det nya.
OPTIMA 2014
13
NYBYGGET