Page 15 - Tom mall

Basic HTML Version

Bilservice ger många
ungdomar som har haft
svårigheter i skolan och i
livet en ny chans.
H
ar dumisslyckats någon gång?
frågar Boris Asplund och vänder sig
långsamt mot mig. Ta den här
känslan av misslyckande och tänk dig
att du upplever den varje dag på jobbet
under nio års tid…Då vet du hur en del
av våra studerande har upplevt grund-
skolan. Deras självbild är söndrig, de
tror ingenting om sig själva och det kan
ta upp till ett års tid för dem att förstå
att de inte längre går i sin gamla skola...
Det här är utgångspunkten för
lärarteamet på bilservicelinjen på
Vasavägen 149 i Jakobstad. Till det
yttre handlar det om att arbeta med
bilar, men reparationerna sker också på
ett inre plan.
– Till utbildningen antar vi dem som
mest behöver det, förklarar Asplund.
Mycket stöd och uppmuntran
Till vem riktar sig då undervisningen
på bilservice?
– Det kan handla om studerande
med läs- och skrivsvårigheter, inlär-
ningssvårigheter, lättare utvecklings-
störningar, svåra familjeförhållanden
med missbruk och psykiska problem
– orsakerna kan vara många till att man
har haft svårigheter i skolan och i livet,
berättar specialläraren Ulrika Pentti-
nen.
Penttinen undervisar i svenska,
finska, engelska, matematik och sam-
hällslära. Undervisningsmetoden är
flexibel och utgår från de studerande
och den situation som de befinner sig i
just nu.
– Det är sällan det går somman
planerat, berättar hon. Omnågon har
haft det jobbigt i familjen under helgen
pratar vi om det. När vi har gått igenom
det som inträffat på ett personligt plan,
sätter vi in det i ett större sammanhang
och så småningom kanske det blir en
lektion i samhällskunskap.
I början behöver de studerande
mycket stöd och uppmuntran. De får
lära sig att tro på sig själva genom att
lyckas med praktiska uppgifter i verk-
staden, först med lättare utmaningar,
sedan svårare. Ofta jobbar man i
smågrupper där de äldre stöder och lär
de yngre.
– Vi vill bygga upp ungdomarnas
självförtroende genom att stärka deras
starka sidor, säger Asplund. Så att de
känner att de är bra på något. Vårt mål
är att de ska klara sig själva i livet och i
arbetslivet, men inte nödvändigtvis att
de ska få ett bra betyg. Vad behöver
man egentligen betyg till? Men om du
är bra på att städa och vaxa bilar – då
har du jobb för resten av livet.
– Jag går och bär på frågan vad det är
somhänder med barnen i vårt skolsys-
temnär deras glädje ochmotivation
försvinner efter de första femåren, säger
han eftertänksamt. Jag är övertygad om
att alla barn skullemå bättre och att våra
studerande också skulle klara sig i
grundskolan omden var mindre fyr-
kantig och inte så fast i sina läroplaner...
Utbildningsgaranti
Koordinatorn Tamara Keskinen är
nätverksbyggaren i teamet. Till henne
kan de studerande vända sig om de har
personliga eller praktiska frågor som
de vill diskutera. Keskinen är också den
som knyter samman bilservice med det
omkringliggande samhället.
– Till inlärning i arbete försöker vi
hitta arbetsplatser sompassar de
studerande, skapa situationer som är
till fördel både för dem och för arbets-
tagaren, säger hon. Detsamma gäller
sedan efter studierna när vi enligt den
så kallade utbildningsgarantin garan-
terar att ungdomarna har ett lönearbete
eller någon annan form av arbetsplats
dit de kan gå.
Tamara Keskinen vill i det här sam-
manhanget tacka regionens företagare
för deras öppna inställning och stöd.
– De är mycket tillmötesgående och
har ett stort hjärta, säger hon. När jag
förklarat situationen för dem svarar de
ofta: ”Nå, no måst han ju få koma hit o
prov”.
 En grupp studerande inom den yrkesinriktade
specialundervisningen har deltagit i ett Comenius-
projekt. Optima fick besök från Mosbach i Tyskland
våren 2013 och åkte på svarsbesök på hösten.
Tillsammans med tyska studerande från Johannes
Diakoniestiftelsen och studerande från Optima
ordnades en gemensam träff i Holland under
hösten 2014.
– Resan gav våra studerande större självständig-
het och ökat självförtroende samt visade att språk
är viktigt, berättar rektor Sixten Snellman. Ungdo-
marna klarade sig även i internationella samman-
hang. Och när något skulle utföras visade man prov
på äkta österbottniskt praktiskt handalag.
– Jag riktigt önskade att jag skulle få det här
jobbet och så fick jag det! Till mitt arbete hör
att duka fram, sköta disken och plocka upp
stolarna efter lunchen. Jag har nu jobbat här
i två år och trivs jättebra. Jag kommer riktigt
bra överens med mina kollegor.
Pamela Andersson, 21,
gick kökshjälpslinjen,
jobbar nu i centralköket i Nykarleby
Marko jobbar tre dagar i veckan i köket och två
dagar i veckan på finska arbetscentralen. Till ar-
betsuppgifterna hör att hjälpa till med disken
och att plocka fram och städa undan. Han håller
ordning i köket, på allt och alla.
Marko Karhunmaa, 34,
gick Optimas yrkesförberedande linje,
jobbar nu i köket på Optima Lannäslund
– Först när jag började här tyckte jag det var
för mycket ljud och starka dofter, men små-
ningom vande jag mig. Nu har jag varit fast
anställd i tre år. Jag har bra arbetskollegor, vi
har roligt och skrattar och har alla möjliga fun-
deringar.
Eva Johansson, 24, gick hus och
hem, jobbar nu på Gunnevis Hemtvätt i Jakob-
stad
”Vi vill
bygga upp
ungdomarnas
självförtroen­
de så att de
känner att
de är bra på
något. ”
På segeltur i Holland
OPTIMA 2014
15
YRKESINRIKTAD SPECIALUNDERVISNING