Page 19 - Tom mall

Basic HTML Version

– Vi vill få ut den maxima-
la nyttan av våra kompe-
tensfortbildningsdagar,
säger Staffan Molander på
Molanders Transport.
 I
höst har det skett stora förändringar
inom lastbilsbranschen. En ny lag om
yrkeskompetens för lastbilsförare
trädde ikraft den 10.9.2009. Senast
10.9.2014 ska alla chaufförer i yrkesmäs-
sig trafik ha avlagt och registrerat 5
kompetensfortbildningsdagar.
– Avsiktenmed lagen är bl.a. att höja
säkerheten på vägarna genom kontinu-
erlig utbildning av yrkeschaufförerna,
säger Stefan Koski, Optimas utveck-
lingskoordinator inom bil och trans-
port.
Den nya lagen innebär att man skiljer
mellan rätten att köra lastbil privat och
rätten att utöva yrkesmässig trafik.
– När den nya lagen trädde i kraft
måste man alltså ha ett giltigt körkort
och ha genomgått 35 timmar kompe-
tensfortbildning för att ha rätt att
framföra en lastbil i yrkestrafik, förkla-
rar Koski. Chaufförer som fått sitt
lastbilskörkort efter 2009 ska ha en
grundkompetensutbildning på 140
eller 280 timmar.
Yrkeskompetensen upprätthålls
sedan under kommande femårsperio-
der genom att man genomgår 35 tim-
mar fortbildning per period.
– Att köra utan yrkeskompetens kan
få allvarliga konsekvenser, säger Koski.
Körning utan kompetens kan jämföras
med att köra utan körrätt, alltså utan
giltigt körkort.
En investering
Molanders Transport i Pedersöre är ett
relativt stort transportföretag inom
virkestransporter. Företaget, som
inledde sin verksamhet 1966, har idag
21 heltidsanställda chaufförer och 13
bilar. Företagets verksamhetsområde
sträcker sig från Lochteå till Lappfjärd
och bland de större kunderna hittar
manMetsä Group, Stora Enso och
Biowatti.
– Virkessidan står för 65–70 procent
av vår omsättning, uppger VD Staffan
Molander.
Molanders Transport har under en
längre tid samarbetat med Optima,
både när det gäller lagstadgade fortbild-
ningsdagar, så kallade CAP-dagar, och
yrkesexamensutbildningar för chauf-
förer.
Det råder delade meningar inom
branschen om de lagstadgade kurserna.
Vissa ser kurserna som ett påtvingat
och kostsamt ont och sitter helt enkelt
av dem, ofta i sista minuten. Men så
tänker man inte på Molanders Trans-
port.
– Vi vill planera in kurserna i god tid
och vara med och utforma deras inne-
håll, säger StaffanMolander. Vi ser på
kurserna som en investering och
försöker få ut denmaximala nyttan av
dem.
Trygghet på vägen
Av de lagstadgade fortbildningskurser-
na är det bara en som är obligatorisk,
nämligen kursen i förutseende körning
och ett miljövänligt körsätt. Denmåste
alla gå. De övriga kan komponeras fritt
enligt företagets behov.
Som exempel på kurser som gett
företaget mycket i retur nämner Staf-
fanMolander kursen i den digitala
färdskrivarens användning och regler.
– Omman är insatt i lagstiftningen
på det området kanman kostnadsef-
fektivera sitt körande, säger han.
Ett annat exempel är kurserna i första
hjälpen.
– Här handlar det mera om chauffö-
rens trygghet ifall det t ex skulle hända
en olycka när han är ensam i skogen,
konstaterar Molander. Då kan han
lättare utvärdera situationen och veta
vad som behöver göras.
Detsamma gäller på vägen, men då i
förhållande till medtrafikanterna.
– Vid en trafikolycka är det ofta en
yrkeschaufför som kommer först till
olycksplatsen. Då kan det vara psykiskt
mycket viktigt att man snabbt kan
avläsa vad somhänt och vidta behövli-
ga åtgärder.
Yrkesstolthet
Vid sidan av fortbildningskurserna har
Molanders Transport också systema-
tiskt satsat på chaufförernas yrkesut-
bildning. Alla företagets chaufförer,
utom de senast anställda, har via
Optima tagit yrkesexamen för kombi-
nationsfordonsförare med inriktning
på virkestransporter.
– Våra chaufförer har uppskattat den
här möjligheten att vidareutbilda sig
och att kunna dokumentera sitt kun-
nande, säger Molander. Det höjer deras
yrkesstolthet. Från företagets sida ser
vi det som en konkurrensfördel att vi
har duktiga och kompetenta chauffö-
rer.
Valuta för kurspengarna
– Det är viktigt att fortbildningskurserna är intressanta och stimulerande för chaufförerna, säger Staffan Molander på Molanders Tran-
sport (till höger). Bredvid honom står Optimas Kim Vikström och Stefan Koski.
OPTIMA 2014
19
VUXENUTBILDNING OCH ARBETSLIVSTJÄNSTER