Läsårsberättelse 2018

Den nya yrkesutbildningen F okus på kunden, individuella och flexibla lösningar, handledning i olika lärmiljöer utgående från studerandens erfarenhet och kunnande samt snabbare reaktion på arbets- livets behov. Det är några av de saker den nya lagstiftningen och andra styrdokument lyfter fram som möjligheter inom den nya yrkesutbildningen. Nytt är att vi nu har en och samma lag, som omfattar både unga och vuxna. För att svara mot nya lagar och förordningar, tog Optima 1.1.2018 i bruk en ny organi- sationsmodell, som består av tre resultatområden; utbildningstjänster, lärande och förvaltning. Vi har uppdaterat vårt kvalitetsledningssystem och utarbetat en ny vision med målet att också framö- ver vara med och göra regi- onen till den mest välmåen- de i landet, vara den självklara yrkesutbildaren och erbjuda kunden toppkompetens i tiden. Detta bidrar till en målinriktad och välorganise- rad verksamhet. Vid Optima har vardagen under början av 2018 till stor del bestått av utarbetande och im- plementering av nya processer och manualer, utgående från befintlig lagstiftning. Vi har tagit i bruk KOSKI, en nationell bas för uppföljning av studerandeår, studieprestationer, placering i arbete och vidareutbildning, feedback från studerande och arbetsliv. Uppgifter i KOSKI är framöver grunden för vår statsfinansiering. Nationella projekt tillsammans med myn- digheter, utvecklar modeller för olika digitala verktyg, bl.a. den personliga utvecklingsplanen för kunnande, som är ett planeringsredskap för hur studerande förvärvar yrkeskompetens och når examen. Det vi tidigare be- nämnde inlärning i arbete, har nu ersatts av utbild- ningsavtal. Studerande kan förvärva kunnande i olika lärmiljöer, genom flexibel användning av både utbildningsavtal och läroavtal. Nya examensgrunder tas i bruk under 2018-19. Examensgrunderna blir färre och bredare och valmöjligheterna ökar. Den nya yrkesutbild- ningen har starkt fokus på studerande och arbetsliv. Tillsammans med arbetslivet utbildar vi en kunnig arbetskraft för arbetsmarknadens behov och stöder kompetens- utveckling hos personer verksamma i arbetslivet. ANN-MAY PITKÄKANGAS REKTOR FÖR UTBILDNINGSTJÄNSTER För att svara mot nya lagar och förordningar, tog Optima 1.1.2018 i bruk en ny organisationsmodell, sombestår av tre resultatområden; utbildningstjänster, lärande och förvaltning. 8  OPTIMA 2017–2018

RkJQdWJsaXNoZXIy NjIwMTA=