Handbok för specialundervisningen

■ Utbildningsanordnaren beslutar om sär- skilt stöd till studerande, och om eventuell an- passning av bedömningen av kunnandet samt om avvikelse från kraven på yrkesskicklighet eller målen för kunnande. Innan ett sådant beslut fattas ska den studerande höras, samt även den studerandes vårdnadshavare eller lagliga företrä- dare ifall den studerande är under 18 år. När en minderårig studerande konstateras vara i behov av särskilt stöd så kontaktas vårdnads_havarna per telefon. För varje studerande utarbetas en personlig ut- vecklingsplan för kunnandet (PUK). I PUK in- förs utöver individuella uppgifter om identifier- ing, erkännande, förvärvande, utveckling och påvisande av kunnandet även uppgifter om han- dlednings- och stödåtgärder. Där framkommer innehållet i det särskilda stöd som tillhandahålls samt eventuell anpassning av bedömningen av kunnandet och avvikelse från kraven på yrkess- kicklighet eller målen för kunnandet. Handlednings- och stödåtgärderna planeras och dokumenteras av speciallärare i samråd med specialyrkeslärare, övriga berörda lärare, stud- erande själv samt dennes vårdnadshavare. Målet för särskilt stöd är att den studerande ska nå den Personlig plan för kunnandet PUK ■ Om den studerande trots adekvat undervisning och handledning samt särskilt stöd inte har mö- jlighet att uppnå kraven på yrkesskicklighet eller målen för kunnandet på nivå Nöjaktig1 (N1) kan man anpassa bedömningen genom att utarbeta en individuell bedömning av kunnandet. Det är också möjligt för den studerande att avvika från kraven på yrkesskicklighet eller målen för kun- nandet. Detta kan ske om kraven är oskäliga för den studerande med hänsyn till förhållandena eller tidigare förvärvat kunnande, eller om den studerandes hälsotillstånd eller funktionsnedsät- tning motiverar detta. Målet är att den studer- ande trots eventuella avvikelser från krav eller mål i ska kunna avlägga en examen. Då anpassningar eller avvikelser blir aktuella, fattar utbildningsanordnaren beslut om detta. Vårdnadshavarna bjuds in till möte kring frågan, ifall den studerande är under 18 år. Eventuella anpassningar av bedömningen samt avvikelser från krav eller mål i examensgrunderna skrivs in i den personliga utvecklingsplanen för kun- nandet (PUK). Anpassning av bedömning samt avvikelse från krav ochmål ■ För de studerande somhar specifika svårigheter inom ett eller flera områden krävs ibland olika typer av specialarrangemang som kan komma att beröra all undervisning. I den personliga utvecklingsplanen för kunnande kartläggs och dokumenteras den studerandes inlärningsstyr- kor och hinder samt vilka konsekvenser dessa får/kan få för utbildningen. Samtliga berörda lärare bör i nästa skede få kännedom om den enskilda studerandes svårigheter samt kunskap om hur dessa kan beaktas i den egna undervis- ningen. I så kallade samarbetande samtal (Sundqvist, 2014, 109-138) bidrar alla aktörer med sin pedagogiska kunskap. Samtalet är ett strukture­ rat samtal där tematiken först avgränsas, sedan analyseras och olika möjligheter och lösningar slutligen diskuteras och vägen framåt slås fast. En lyckad inkludering ställer stora krav på ett fungerande samarbete mellan speciallärare, specialyrkeslärare samt ämnes- och yrkeslärare som de facto har ansvar för att den egna under- visningen omfattar alla studerande i gruppen. De samarbetande samtalen utgör ett forum för professionellt utbyte där allas expertis tas tillva- ra med tanke på de studerandes bästa. ■ All undervisning inom Optimas grundläg- gande yrkesutbildning ordnas i första hand som inkluderande undervisning där alla studerade, oberoende av eventuella inlärningshinder, får sin undervisning i den egna gruppen. Undervisning i liten grupp eller en-till-en undervisning ordnas i de fall detta är behövligt och möjligt. I detta ka- pitel kommer olika sätt att stödja de studerande som behöver särskilt stöd att behandlas. Mycket av det omskrivna är sådant som är centralt för såväl speciallärare, specialyrkeslärare, yrkes­ lärare, ämneslärare som handledare att beakta i lärandesituationen. Alla stödåtgärder behöver inte vidtas för alla studerande och mycket av det omskrivna är sådant som gynnar alla studerande i gruppen. Förverkligande av särskilt stöd ■ Relationell pedagogik innebär ett teore- tiskt synsätt där lärandesituationernas mellan­ mänskliga relationer står i centrum. Vi har alla erfarenheter av hur sådana relationer påverkat vårt lärande och vår utveckling. John Hattie (2009) har gjort en omfattande meta-analys av vad som främjar elevers studieprestationer. Han poängterar vikten av kommunikation, relationer, förtroende, omsorg och trygghet för ett gott in- lärningsresultat. Den pedagogiska relationen mellan lärare och studerande är central men inom den relationella pedagogiken poängteras även andra relationer så som den mellan lärare – grupp, studerande – studerande och studerande – grupp. Lämpliga tillvägagångssätt för läraren att stärka dessa re- lationer är långt beroende av den egna person- ligheten. Det gäller för läraren att försöka skapa en lärandemiljö där studerande är trygga att vara sig själva och såväl lyckas som misslyckas, där respektfullhet präglar såväl kommunikation som relationer och där det finns en omsorg om den andre i såväl lärar-studeranderelationen som studerande-studeranderelationen. För vidareläsning inomområdet ekommenderas Aspelin samt för mera handfasta råd Hertz (se litteraturlista). Relationer i lärande­ situationen 7 6 Samarbete kring studerande yrkesskicklighet och det kunnande som anges i examens- eller utbildningsgrunderna samt att främja en total rehabilitering av den studerande i samarbete med dem som producerar rehabilit- eringstjänster.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjIwMTA=