Läsårsberättelse 2015-2016 - page 11

Nigerianen Chukwu Emeka Umenwofor har
studerat på Valma-utbildningen under detta
läsår och vill nu in i den grundläggande
yrkesutbildningen. Han trivs i Österbotten,
vill stanna och få en framtid här.
 – Ett arbete är viktigt i mitt
liv, jag vill inte vara beroende
av andra och jag vill göra nå-
got av mitt liv, därför är mitt
mål att få en utbildning och
ett jobb, säger Umenwofor.
Optimas Valma-utbildning
ordnas vid Kristliga Folkhög-
skolan i Nykarleby (KREDU).
Den förbereder studerande-
na för den grundläggande
yrkesutbildningen genom att
förbättra studiefärdigheter-
na och klargöra yrkesvalet.
Utbildningen har haft 14
studerande under läsåret.
Tio olika nationaliteter finns
representerade (Syrien, Af-
ghanistan, Ryssland, Ukraina,
Kina, Thailand, Filippiner-
na, Albanien, Burma och
Nigeria). De flesta har varit i
Finland i 2–4 år. Majoriteten
är arbetskraftsinvandrare,
men också kvotflyktingar och
flyktingar finns i gruppen.
– I gruppen finns de som är
högskoleutbildade, men även
många som bara har grundskola med sig i baga-
get. Gemensamt för dem alla är deras önskan om
ett jobb så att de kan arbeta och försörja sig själ-
va, säger läraren Monica Rosenberg Söderman.
Det har varit ett intensivt och innehållsrikt
läsår. Förutom studier i bl.a. svenska, finska, ma-
tematik, naturvetenskap och samhällsorienterade
ämnen har läsåret också innehållit praktikveckor
då de studerande har bekantat sig med olika
utbildningar, arbetsplatser och yrken.
– Utbildningen innehåller både obligatoriska
och valbara delar och innehållet är anpassat till
varje enskild studerandes förutsättningar, behov
och individuella mål, säger Rosenberg Söderman.
Umenwofor är 30 år, född och uppvuxen i
Nigeria. Han flyttade till Finland 2013 då han efter
att ha jobbat bl.a. på jordbruk och byggföretag,
varit arbetslös några år i krisens Spanien. Efter att
ha studerat svenska i ungefär 1,5 år blev det Val-
ma-utbildningen för att hans chanser att komma
in till Optima skulle öka.
– På Valma har jag lärt mig mycket om olika
utbildningar, varit på utbildningspraktik och blivit
bättre på svenska. Jag vill
studera vid Optima för att få
en grundexamen inom ma-
skin- och metallbranschen.
Det finns många intressanta
yrken men jag vill välja ett
yrke där jag vet att jag efter
tre års studier har stora
chanser att få ett jobb.
Enligt Rosenberg Söder-
man är språket definitivt
den största utmaningen för
studerandena.
– Språket är nyckeln in
i vårt finländska samhälle.
Och ju mindre skolbakgrund,
desto större utmaning är
det att lära sig ett nytt språk
och då speciellt det skolre-
laterade språk som krävs
för att klara en utbildning på
svenska i Finland.
Umenwofor tycker inte
att det är så svårt att lära sig
svenska eftersom han talar
engelska.
– Jag försöker tala svens-
ka hela tiden, med alla jag
möter på gymmet, i skolan,
på praktiken och med mina svensktalande kom-
pisar.
För läraren Rosenberg Söderman har glädje-
ämnena varit många under året.
– Att få arbeta med motiverade och ambitiösa
studerande är ett glädjeämne i sig. Men speciella
tillfällen är då vi tillsammans fått glädjas över en
lyckad praktikperiod som leder till ett sommar-
jobb. Eller när en studerande äntligen hittar rätt
utbildning.
Umenwofor hör till de motiverade och ambiti-
ösa.
– Jag vill bo och arbeta i Finland, helst skulle
jag jobba redan nu, men det är svårt utan utbild-
ning. Jag tycker om Finland för att samma regler
gäller för alla, här blir arbetskraften inte utnyttjad
som i många andra länder.
”Jag vill bo och arbeta i Finland”
Jag vill studera vid Optima för att få
en grundexamen inom maskin- och
metallbranschen, säger nigerianen
Chukwu Emeka Umenwofor.
11
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,...84
Powered by FlippingBook