I och med införandet av 1:1-konceptet i
höstas fick ettorna inom yrkesinriktad spe-
cialundervisning möjlighet att med stöd av
Optima köpa egna läsplattor för studierna.
Tvåorna och treorna har använt egna plattor
eller telefoner.
■
– Vi använder dem dagligen som dagbok och
för uppgörande av schema. Vi laddar ner appar
som ska stöda deras inlärning och utveckling,
t.ex. appar för inlärningen i matematik, kommuni-
kation och språk, säger Brita Westersund som är
ansvarig lärare vid Telma-utbildningen i Jakob-
stad.
Studerande Awatef Allooz talar inte ännu
så bra svenska men får hjälp av iPaden då hon
kommunicerar med sina lärare. Hon är ivrig att
berätta vad hon brukar göra med sin iPad.
– Jag kommunicerar mycket med bilder, men
lär mig också svenska med hjälp av olika ap-
par. Och så söker jag information, spelar, ser på
rörelseövningar på Youtube och fotar med min
iPad. Enda negativa är att jag har tappat bort min
laddare så jag kan bara ladda den i skolan.
Westersund tillägger att läsplattorna används
väldigt individuellt enligt egna förutsättningar.
– För studerande som använder alternativ
kommunikation används läsplattor främst för
fotografering men också lämpliga appar. Det finns
trycka-hända-appar för koordinationsträning av
öga-hand. Vi har också börjat använda den digita-
la lärplattformen itslearning.
Ansvariga läraren vid Telma-utbildningen i
Vasa, Kristine Buss, berättar att itslearning är
under utveckling för deras del.
– Vi använder i nuläget Google Drive där stu-
derandena har egna mappar dit lärare kan sätta
uppgifter och dagens fotografier. På morgonen
tar studerande ut sina uppgifter för dagen. De
jobbar också med olika dataundervisningspro-
gram och interaktiva filmer i inlärningen, t.ex. via
Papunet som är en webbplats om talhandikapp
och lättläst språk.
Fotografier är viktiga både i Vasa och Jakob-
stad. Appen Fotokalendern används dagligen.
– Fotografier som de flyttat över från sin mejl
kommer automatiskt in i fotokalendern och där
skriver de en text till sina fotografier, säger Buss.
Vasastuderanden Emilia Dahl tycker att iPaden
krånglar ibland men överlag är hon nöjd.
– Jag kan använda den till mycket. Jag tittar på
filmer, söker vem som har namnsdag, kollar väd-
ret, spelar memory, lyssnar på musik, fotograferar
och sparar foton i fotokalendern med min iPad.
Buss betonar att bilder, musik, spel och filmer
inte bara handlar om tidsfördriv, utan att de ger
bra möjligheter i inlärningen.
– Samtidigt är det en stor utmaning för perso-
nalen att hitta det som är rätt och som verkligen
stöder studerandenas inlärning och utveckling.
Läsplattor för
anpassad inlärning
YRKESINRIKTAD SPECIALUNDERVISNING
Ansvariga läraren Brita Westersund vid
Telma-utbildningen i Jakobstad berättar att
läsplattorna används dagligen bl.a. som dagbok
och för uppgörande av schema. Här tillsammans
med studerande Rebecka Byggmästar.
53