Projektverksamhet
O
ptiman hanketoiminta on tärkeä osa
pedagogista muutostyötä. Hankkeet
antavat ylimääräisiä voimavaroja, joilla
voidaan panostaa ammatillisen koulutuksen
erilaisiin kehitysalueisiin. Lisäksi ne usein
toimivat liikkeellepanijoina ja tarjoavat meille
mahdollisuuden kehittää menetelmiämme,
rakenteitamme ja arvojamme. Tavoitteenamme
on parantaa henkilökunnan osaamista ja
innovaatiotyön resursseja (yhteensä 123 henkilöä
29 hankkeessa v. 2015).
Eräs vuoden tärkeimmistä tapahtumista on
ollut ammatillisten perustutkintojen uusien
perusteiden käyttöönotto. Tämä työ on sisältänyt
opintosuunnitelmien, työelämäyhteistyön,
joustavien opintoratkaisujen sekä opettajien
välisen vuorovaikutuksen kehittämistä.
Optima on panostanut opetuksessa runsaasti
IKT:hen, ja olemme toteuttaneet useita
hankkeita henkilökunnan IKT-osaamisen ja
-soveltamisen kehittämiseksi. Lisäksi olemme
laatineet opiskelijahuoltosuunnitelman, tuki-
ja ohjausmallin erityistä tukea tarvitseville ja
maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille sekä
kehittäneet uudet Valma- ja Telma-koulutukset.
Lisätietoa hankkeista löydät Optiman
verkkosivuilta:
.
PATRIK LINDGREN
PROJEKTIVASTAAVA
Projekt ger oss kraft att utveckla!
Hankkeet antavat voimaa kehittyä!
O
ptimas projektverksamhet är en viktig
del i det pedagogiska förändringsarbetet.
Projekten ger extra resurser för att
kunna satsa på olika utvecklingsområden inom
yrkesutbildningen. Projekten är ofta igångsättare
och de ger oss möjlighet att förbättra våra
metoder, strukturer och värderingar. Vårt mål är
att ge möjligheter att öka personalens kompetens
och resurser för innovationsarbetet (totalt 123
personer i 29 projekt under 2015).
En viktig del under året har varit att införa
nya examensgrunder inom den grundläggande
yrkesutbildningen. I arbetet har ingått att
utveckla läroplaner, arbetslivssamarbete, flexibla
lösningar i studierna och växelverkan mellan
lärare.
Optima har gjort stora satsningar på IKT
i undervisningen. Flera projekt har varit till
för att utveckla personalens kunnande och
tillämpningen av IKT. Andra centrala resultat
under året har varit utarbetande av plan för
studerandevård, stöd- och handledningsmodeller
för studerande med behov av särskilt stöd och
invandrarbakgrund samt utveckling av nya
Valma- och Telma-utbildningarna.
Ytterligare info om Optimas
projektverksamhet finns att läsa på www.
optimaedu/projekt.
PATRIK LINDGREN
PROJEKTANSVARIG
72