I höstas införde Optima det så kallade
1:1-konceptet, varje etta började använda
egen dator i undervisningen. Samtidigt
har det satsats på den digitala plattformen
itslearning.
■
– Itslearning är en lärplattform med vars hjälp
min planering och mitt genomförande av un-
dervisningen underlättas. Jag har minskat min
pappersanvändning avsevärt och kan lättare hålla
reda på hur studerandena avancerar i kurserna,
säger lärare Mariann Hellnäs.
Med itslearning kan läraren bl.a. skapa och
strukturera undervisningen, dela ut och samla in
uppgifter, anpassa utbildningen efter specifika
behov samt dela lektioner och uppgifter med
andra lärare. Tack vare samarbetsprojektet Oppi-
misen Sulo har Hellnäs och Janne Peitso fungerat
som itslearning-coacher vid Optima. Peitso, som
utbildar merkonomstuderande, har svårt att tänka
sig lärararbetet utan digitala hjälpmedel.
– Studerandena är fiffiga, de lär sig snabbt
använda nya verktyg som itslearning. För dem
blir det tydligare då det finns en bestämd digital
plats för material och inlämning av uppgifter,
säger Peitso.
Hellnäs och Peitso har också varit kontaktper-
soner och utvecklat samarbetet med upphovsma-
karna till itslearning samt gjort en lathund för att
lärarna vid Optima snabbt ska kunna skapa enkla
kursupplägg för sina grupper.
– De lärare som börjat använda itslearning ser
nytta med det. Det gäller att se det för vad det är,
ett verktyg, säger Hellnäs.
– Ganska många har frågat om råd och bokat
tid för handledning, men de flesta har inte ännu
tagit kontakt. En annan fördel med itslearning är
att det också kan användas för att förbättra sam-
arbetet mellan lärare, säger Peitso.
Förutom att nå ut till alla lärare, ligger utma-
ningen nu enligt Hellnäs i att göra itslearning till
något mera än endast en plats för distribution
och insamling av material. Peitso tillägger att en
stor utmaning också är att lärarnas arbetssätt är
så olika.
– Alla är kanske inte beredda att ändra sina
gamla arbetssätt. Men trots att itslearning kan
kännas lite besvärligt i början, överväger nyttan
besvären i det långa loppet, säger Peitso.
Hellnäs och Peitso kommer att fortsätta jobba
med digitalisering och pedagogisk utveckling och
fortbildning i ett större team de kommande åren
inom EU-projektet Digital Horisont.
– Det är viktigt att implementeringen av
digitala verktyg i klassen inte leder till att de tar
överhand eller känns ”onödiga”. I den processen
ingår också att göra studeranden mera hemma
i användningen. Vi utgår från att de kan datorer
när de flesta i själva verket bara kan surfa, säger
Hellnäs.
Peitso vill fortsätta att stöda sina kolleger i
användningen av itslearning.
– Studerandena måste ges möjlighet att
mångsidigt kunna påvisa sin inlärning och sitt
kunnande. För egen del är jag intresserad av att
integrera mera fotografering och videofilmning i
itslearning.
Digital plattform
underlättar lärararbetet
Mariann Hellnäs och Janne Peitso har
fungerat som itslearning-coacher vid
Optima. Här tillsammans med kollegan
Aija Peltoniemi (t.v).
73