Hoppa till innehåll

För­be­red ditt före­tag för fram­ti­den — en works­hop­se­rie för högs­ta ledningen!

Är du och ditt företag redo för de allt snabbare förändringarna som sker såväl lokalt som globalt? Nu har du möjlighet att få redskap och insikt i hur ni förbereder er för framtiden!

Programmet är avsett för VD:n och ledningsgruppsmedlemmar som möter förändringar och har behov av ständig utveckling av verksamheten. Under programmet får ni ta del av högklassiga utbildare inom strategi, framtidsfärdigheter, kommunikation samt hur ni får er organisation att prestera resultat i en föränderlig omvärld.

Program och utbildare

Modul 1, 21.10.2025, Från vision till strategi, Annika Laine-Kronberg

Dagens innehåll:

  • Vis­sion och mis­sion — allt annat än flum­mi­ga begrepp
  • Vär­de­ring­ar ska synas i allt
  • Kons­ten att utveck­la mät­ba­ra mål
  • Stra­te­gi är det man gör i praktiken
  • Stra­te­gikar­tan — Konkt­ret från vision till strategi
Anni­ka Lai­ne-Kron­berg är expert på stra­te­gi och led­ning av för­änd­ring. Hon har tidi­ga­re arbe­tet som pro­fes­sor i stra­te­gi och före­ta­gan­de vid Vasa Uni­ver­si­tet och är idag ämne­s­an­sva­rig pro­fes­sor i orga­ni­sa­tion och led­ning vid Han­dels­hög­sko­lan i Åbo Aka­de­mi. Hon är känd för att vara en kun­nig och inspi­re­ran­de utbil­da­re som ger del­ta­gar­na kon­kre­ta verk­tyg för att utvecklas.

Modul 2, 4.11.2025, Framtidsfärdighet och framtidens ledarskap, Niko Herlin

Dagens innehåll:

  • Unli­ke­Me rapporten
  • Teo­ri om framtidskompetens
  • Fram­ti­dens ledarskap
  • Teo­ri om förändringskompetens
  • Grupp­dis­kus­sio­ner
  • Insik­ter och avslutning
Niko Her­lin är en pas­sio­ne­rad futu­rist, före­tags­kon­sult och före­ta­ga­re. Han är spe­ci­ellt intres­se­rad av fram­ti­dens arbe­te, ledar­skap och utbild­ning. Han gil­lar att pro­vo­ce­ra eta­ble­ra­de tan­ke­gång­ar men all­tid med en glimt i ögat. Niko är en evig opti­mist som ser fram­ti­den full av möj­lig­he­ter. Niko har över 20 års erfa­ren­het av att genom­fö­ra framtids‑, ledar­skaps- stra­te­gi- och affärs­ut­veck­lingsupp­drag inom såväl före­tag, och offent­li­ga organisationer.

Modul 3, 19.11.2025, Intern och extern kommunikation, Framgångsrik ledning av förändring

Dagens innehåll: Intern och extern kommunikation, Marica Lassus

  • Kom­mu­ni­ka­tio­nens roll i framgångsföretag
  • Leda­rens roll som kommunikatör
  • Hur kom­mu­ni­ce­ra vid förändringar

Framgångsrik ledning av förändring, Annika Laine-Kronberg

  • Att för­stå förändring
  • För­änd­rings­pro­ces­sen
  • För­änd­rings­le­da­rens roll
  • Du som leda­re av förändring
Mari­ca Las­sus är ett proffs inom kom­mu­ni­ka­tion och ledar­skaps­ut­bild­ning. Mari­cas bak­grund inom kom­mu­ni­ka­tion – från före­tags­kom­mu­ni­ka­tion, inve­ste­rar- och medi­e­kon­tak­ter till intern kom­mu­ni­ka­tion och indi­vi­du­ell kom­mu­ni­ka­tions­stil – har lärt Mari­ca att kom­mu­ni­ka­tion är kär­nan i allt ledar­skap. Oav­sett om det hand­lar om att inspi­re­ra, ska­pa enga­ge­mang eller leda svå­ra sam­tal, hjäl­per Mari­ca leda­re att bli tyd­li­ga­re, tryg­ga­re och mer genom­slags­kraf­ti­ga i sin kom­mu­ni­ka­tion.

Modul 4, 2.12.2025, Leda prestation - skapa resultat, Jan Kajander

Dagens innehåll:

  • Från stra­te­gi till hand­ling — vad bety­der det i praktiken
  • Pre­sta­tion som ger resul­tat — akti­vi­tet, rikt­ning och kvalitet
  • Leda sälj-/kund­fo­kus — pri­o­ri­te­ra rätt kun­der och potential
  • Sty­ra och föl­ja upp — verk­tyg för att få job­bet gjort
  • Coacha och utveck­la — så byg­ger du ansvar och engagemang
Jan Kajan­der har lång erfa­ren­het av att hjäl­pa före­tag och leda­re att få team och orga­ni­sa­tio­ner att pre­ste­ra och nå sina mål­sätt­ning­ar.
Jan utgår all­tid från kun­dens behov sam­ti­digt som med­ar­be­tar­na skall vara tryg­ga i sina rol­ler och kän­na till sina förväntningar.

Modul 5, 16.12.2025, Strategiska verktyg, Annika Laine-Kronberg

Dagens innehåll

Hur ska man tänka då man utvecklar en strategi?

  • Ana­lys av den exter­na omgivningen
  • Ana­lys av resur­ser och kompetenser
  • Intres­sen­ter och konkurrenter
  • Pro­dukt och marknadsutveckling.

Dessutom diskuterar vi hur vi kan omsätta utbildningsseriens innehåll i praktiken och delar erfarenheter!

Johan Back / Roland Snellman
johan.back@optimaedu.fi / roland.snellman@optimaedu.fi
050-562 1754 / 044-7215 392