Förbered ditt företag för framtiden — en workshopserie för högsta ledningen!
Är du och ditt företag redo för de allt snabbare förändringarna som sker såväl lokalt som globalt? Nu har du möjlighet att få redskap och insikt i hur ni förbereder er för framtiden!
Programmet är avsett för VD:n och ledningsgruppsmedlemmar som möter förändringar och har behov av ständig utveckling av verksamheten. Under programmet får ni ta del av högklassiga utbildare inom strategi, framtidsfärdigheter, kommunikation samt hur ni får er organisation att prestera resultat i en föränderlig omvärld.

Program och utbildare
Modul 1, 21.10.2025, Från vision till strategi, Annika Laine-Kronberg
Dagens innehåll:
- Vission och mission — allt annat än flummiga begrepp
- Värderingar ska synas i allt
- Konsten att utveckla mätbara mål
- Strategi är det man gör i praktiken
- Strategikartan — Konktret från vision till strategi

Modul 2, 4.11.2025, Framtidsfärdighet och framtidens ledarskap, Niko Herlin
Dagens innehåll:
- UnlikeMe rapporten
- Teori om framtidskompetens
- Framtidens ledarskap
- Teori om förändringskompetens
- Gruppdiskussioner
- Insikter och avslutning

Modul 3, 19.11.2025, Intern och extern kommunikation, Framgångsrik ledning av förändring
Dagens innehåll: Intern och extern kommunikation, Marica Lassus
- Kommunikationens roll i framgångsföretag
- Ledarens roll som kommunikatör
- Hur kommunicera vid förändringar
Framgångsrik ledning av förändring, Annika Laine-Kronberg
- Att förstå förändring
- Förändringsprocessen
- Förändringsledarens roll
- Du som ledare av förändring

Modul 4, 2.12.2025, Leda prestation - skapa resultat, Jan Kajander
Dagens innehåll:
- Från strategi till handling — vad betyder det i praktiken
- Prestation som ger resultat — aktivitet, riktning och kvalitet
- Leda sälj-/kundfokus — prioritera rätt kunder och potential
- Styra och följa upp — verktyg för att få jobbet gjort
- Coacha och utveckla — så bygger du ansvar och engagemang

Jan utgår alltid från kundens behov samtidigt som medarbetarna skall vara trygga i sina roller och känna till sina förväntningar.
Modul 5, 16.12.2025, Strategiska verktyg, Annika Laine-Kronberg
Dagens innehåll
Hur ska man tänka då man utvecklar en strategi?
- Analys av den externa omgivningen
- Analys av resurser och kompetenser
- Intressenter och konkurrenter
- Produkt och marknadsutveckling.
Dessutom diskuterar vi hur vi kan omsätta utbildningsseriens innehåll i praktiken och delar erfarenheter!


Johan Back / Roland Snellman
johan.back@optimaedu.fi / roland.snellman@optimaedu.fi
050-562 1754 / 044-7215 392