Kvalitet, uppdrag, vision och mål
Verksamheten vid Optima styrs av ett kvalitetsledningssystem enligt kvalitetsstandarden ISO 9001.
I all målinriktad, kvalitetssäkrad och fungerande verksamhet, är ledstjärnan PDCA (Plan-Do-Check-Act), som är en väletablerad metod för att driva och strukturera förbättringsarbete.
Plan = planera: Ställa upp mål för de förändringar som ska genomföras och bestämma metod för själva genomförandet.
Do = genomföra: Implementera de förändringar som föreslås i föregående skede och inför mätningar.
Check = kontrollera: Utvärdera mätningarna och implementeringsarbetet och analysera resultatet.
Act = agera: Besluta om nya förändringar, som sedan övergår i plan-fasen.
PDCA tillämpas inte enbart på organisationsnivå vid Optima utan såväl personal som studerande uppmanas tillämpa praxisen i sin egen utveckling. Många gånger görs det omedvetet i det dagliga arbetet, man planerar, gör, funderar hur det gick och rättar till vissa saker. På sätt och vis kan man säga att varje medarbetare är sitt eget arbetes och varje studerande sin egen inlärnings kvalitetschef.
Optima möjliggör inlärning genom att erbjuda utbildning med god kvalitet. Våra studerande är våra kunder, och deras kunnande det mervärde som vår utbildningsverksamhet ger den studerande. Den studerande har själv en avgörande roll i att han/hon lär sig, ingen inlärning sker utan egen aktivitet.
En verksamhet med god kvalitet, ger goda resultat.
Mera uppgifter fås av kvalitets- och miljöansvarig Staffan Sunabacka, tfn +358 44 721 5279, staffan.sunabacka@optimaedu.fi
Uppdrag
Optimas uppdrag utgående från rådande lagstiftning är att:
- förbättra regionens yrkeskompetens, svara på kompetensbehoven, utveckla arbets- och näringslivet samt främja sysselsättningen.
- erbjuda flexibla och effektiva utbildningar som främjar avläggandet av examina och examensdelar.
- ge möjlighet att påvisa yrkeskompetens oberoende av hur den förvärvats.
- lära ut färdigheter för företagande och upprätthållande av arbets- och funktionsförmågan.
- ordna utbildningar för studerande i behov av krävande särskilt stöd.
- stöda livslångt lärande och yrkesutveckling samt studerandenas utveckling till goda, harmoniska och bildade människor och samhällsmedlemmar.
Vision och resultatmål
Optima ansvarar för en framgångsrik, socialt och miljömässigt hållbar utveckling i regionen.
Resultatmål (2030) 1.1: Andelen studerande som har sysselsättning eller fortsätter med studier på tredje stadiet efter avlagd grundexamen är 90 %.
Resultatmål (2030) 1.2: Andelen miljömässigt kunniga studerande är minst 80 % på basis av Optimas interna miljötest.
Optima erbjuder dig kompetens med hög kvalitet för din egen och arbetslivets framtid.
Resultatmål (2030) 2.1: Andelen studerande som lyckas förvärva den yrkesskicklighet de eftersträvar inom utsatt tid är 90 %.
Resultatmål (2030) 2.2: Nöjda arbetsgivare och arbetsplatshandledare i Optimas verksamhetsområde, poängmedeltalet för arbetslivsresponsen minst 4,5
Resultatmål (2030) 2.3: Nöjda studerande vid Optima, poängmedeltalet för både studeranderesponsens start- och slutenkät minst 4,5
Optima stärker sin position som en stark och ekonomiskt pålitlig utbildare och koncern genom ökat samarbete med övriga andra stadiet, tredje stadiet och närings- och arbetslivet.
Resultatmål (2030) 3.1: Ett positivt ekonomiskt verksamhetsresultat som ger marginaler för utbildningssatsningar.
Resultatmål (2030) 3.2: Optima ordnar utbildning i Österbotten och krävande särskilt stöd på svenska i Finland.
Resultatmål (2030) 3.3: Planlagd kompetens- och behörighetshöjning för våra personalgrupper gällande eget kompetensområde, framtidens arbetsliv, samarbete med andra utbildningsanordnare, internationalisering, arbetssäkerhet och hållbarhet.