Kvalitet, uppdrag, vision och mål
Verksamheten vid Optima styrs av ett kvalitetsledningssystem enligt kvalitetsstandarden ISO 9001.
I all målinriktad, kvalitetssäkrad och fungerande verksamhet, är ledstjärnan PDCA (Plan-Do-Check-Act), som är en väletablerad metod för att driva och strukturera förbättringsarbete.
Plan = planera: Ställa upp mål för de förändringar som ska genomföras och bestämma metod för själva genomförandet.
Do = genomföra: Implementera de förändringar som föreslås i föregående skede och inför mätningar.
Check = kontrollera: Utvärdera mätningarna och implementeringsarbetet och analysera resultatet.
Act = agera: Besluta om nya förändringar, som sedan övergår i plan-fasen.
PDCA tillämpas inte enbart på organisationsnivå vid Optima utan såväl personal som studerande uppmanas tillämpa praxisen i sin egen utveckling. Många gånger görs det omedvetet i det dagliga arbetet, man planerar, gör, funderar hur det gick och rättar till vissa saker. På sätt och vis kan man säga att varje medarbetare är sitt eget arbetes och varje studerande sin egen inlärnings kvalitetschef.
Optima möjliggör inlärning genom att erbjuda utbildning med god kvalitet. Våra studerande är våra kunder, och deras kunnande det mervärde som vår utbildningsverksamhet ger den studerande. Den studerande har själv en avgörande roll i att han/hon lär sig, ingen inlärning sker utan egen aktivitet.
En verksamhet med god kvalitet, ger goda resultat.
Mera uppgifter fås av kvalitetskoordinator Staffan Sunabacka, tfn +358 44 721 5279, staffan.sunabacka@optimaedu.fi.

Uppdrag
Optimas uppdrag utgående från rådande lagstiftning är att:
- förbättra regionens yrkeskompetens, svara på kompetensbehoven, utveckla arbets- och näringslivet samt främja sysselsättningen.
- erbjuda flexibla och effektiva utbildningar som främjar avläggandet av examina och examensdelar.
- ge möjlighet att påvisa yrkeskompetens oberoende av hur den förvärvats.
- lära ut färdigheter för företagande och upprätthållande av arbets- och funktionsförmågan.
- ordna utbildningar för studerande i behov av krävande särskilt stöd.
- stöda livslångt lärande och yrkesutveckling samt studerandenas utveckling till goda, harmoniska och bildade människor och samhällsmedlemmar.
Vision och resultatmål
Optima ansvarar för en framgångsrik, socialt och miljömässigt hållbar utveckling i regionen.
Andelen studerande som har sysselsättning eller fortsätter med studier på tredje stadiet efter avlagd examen eller examendel.
Mål 2023: 85 %
Läget 31.12.2021: 90,0 %
Poängmedeltal (skala 1–5) för frågan “Jag fick färdigheter att arbeta inom min bransch enligt principen för hållbar utveckling” i den nationella studeranderesponsens slutenkät.
Mål 2023: >4
Läget 30.11.2023: 4,29
Optima erbjuder dig kompetens med hög kvalitet för din egen och arbetslivets framtid.
Andelen studerande som lyckas förvärva den yrkesskicklighet de eftersträvar inom utsatt tid.
Mål 2023: 80 %
Läget 30.11.2023: 78,5 %
Antalet avlagda grundexamen
Läget 30.11.2023: 331
Antalet avlagda yrkesexamen
Läget 30.11.2023: 93
Antalet avlagda specialyrkesexamen
Läget 30.11.2023: 18
Höga poäng (skala 1–5) i den nationella studeranderesponsen.
Mål 2023: >4,1
Läget 30.11.2023: 4,08 (startenkät) och 4,32 (slutenkät)
Höga poäng (skala 1–5) i den nationella arbetslivsresponsen.
Mål 2023: >3,5
Läget 30.11.2023: 4,10 (arbetsplatshandledarenkät) och 4,02 (arbetsplatsenkät)
Andelen studieavbrott vid Optima under pågående kalenderår.
Läget 30.11.2023: 2,7 %
Optima stärker sin position som en stark och ekonomiskt pålitlig utbildare och koncern genom ökat samarbete med övriga andra stadiet, tredje stadiet och närings- och arbetslivet.
Förverkligade (faktiska) studerandeår:
Läget 30.11.2023: 1124,41
Prestationspoäng examina:
Läget 30.11.2023: 30547,37
Antalet medarbetare
Läget 30.11.2023: 237
Antalet utvecklingssamtal 2023
Läget 30.11.2023: 199 (av nuvarande anställda)