Kvalitet, uppdrag, vision och mål
Verksamheten vid Optima styrs av ett kvalitetsledningssystem enligt kvalitetsstandarden ISO 9001.
I all målinriktad, kvalitetssäkrad och fungerande verksamhet, är ledstjärnan PDCA (Plan-Do-Check-Act), som är en väletablerad metod för att driva och strukturera förbättringsarbete.
Plan = planera: Ställa upp mål för de förändringar som ska genomföras och bestämma metod för själva genomförandet.
Do = genomföra: Implementera de förändringar som föreslås i föregående skede och inför mätningar.
Check = kontrollera: Utvärdera mätningarna och implementeringsarbetet och analysera resultatet.
Act = agera: Besluta om nya förändringar, som sedan övergår i plan-fasen.
PDCA tillämpas inte enbart på organisationsnivå vid Optima utan såväl personal som studerande uppmanas tillämpa praxisen i sin egen utveckling. Många gånger görs det omedvetet i det dagliga arbetet, man planerar, gör, funderar hur det gick och rättar till vissa saker. På sätt och vis kan man säga att varje medarbetare är sitt eget arbetes och varje studerande sin egen inlärnings kvalitetschef.
Optima möjliggör inlärning genom att erbjuda utbildning med god kvalitet. Våra studerande är våra kunder, och deras kunnande det mervärde som vår utbildningsverksamhet ger den studerande. Den studerande har själv en avgörande roll i att han/hon lär sig, ingen inlärning sker utan egen aktivitet.
En verksamhet med god kvalitet, ger goda resultat.
Mera uppgifter fås av kvalitets- och miljöansvarig Staffan Sunabacka, tfn +358 44 721 5279, staffan.sunabacka@optimaedu.fi
Uppdrag
Optimas uppdrag utgående från rådande lagstiftning är att:
- förbättra regionens yrkeskompetens, svara på kompetensbehoven, utveckla arbets- och näringslivet samt främja sysselsättningen.
- erbjuda flexibla och effektiva utbildningar som främjar avläggandet av examina och examensdelar.
- ge möjlighet att påvisa yrkeskompetens oberoende av hur den förvärvats.
- lära ut färdigheter för företagande och upprätthållande av arbets- och funktionsförmågan.
- ordna utbildningar för studerande i behov av krävande särskilt stöd.
- stöda livslångt lärande och yrkesutveckling samt studerandenas utveckling till goda, harmoniska och bildade människor och samhällsmedlemmar.
Läs mera i Lag om yrkesutbildning (531/2017)
Vision 2034 och resultatmål
Vi växer tillsammans med våra studerande
Resultatmål (2025) 1.1: Studerande är nöjda med studierna vid Optima, poängmedeltalet för både studeranderesponsens start- och slutenkät minst 4,5.
På Optima får individen utvecklas i en trygg miljö inför arbetslivet eller vidarestudier.
Resultatmål (2025) 1.2: Studerande handleds för att avlägga examensdelar och examen enligt den personliga utvecklingsplanen för kunnande och uppskattat examensdatum.
Resultatmål (2025) 1.3: Andelen studerande som har sysselsättning eller fortsätter med studier på tredje stadiet efter avlagd grundexamen är 90 %.
Vi växer tillsammans med varandra
Resultatmål (2025) 2.1: Social hållbarhet är en återkommande del av utvecklingssamtalet och bidrar till en välmående och delaktig personal.
Personalen får använda och utveckla sina styrkor och sin kompetens för att skapa tillväxt och mervärde för Optimas verksamhet.
Resultatmål (2025) 2.2: En kompetensutvecklingsplan görs årligen för varje ansvarsområde utgående från krav på arbetsuppgifter och framtida kompetensbehov.
Vi växer tillsammans med arbetslivet och regionen.
Resultatmål (2025) 3.1: Nöjda arbetsplatshandledare i Optimas verksamhetsområde, poängmedeltalet för arbetslivsresponsen minst 4,5.
Optima är en samlande och drivande kraft som möjliggör tillväxt och säkrar kompetens.
Resultatmål (2025) 3.2: Optimas miljöarbete utvecklas i enlighet med de 5 målen i Ansvarsfull och hållbar yrkesutbildning 2030 (Programdokument för den nationella färdplanen för hållbarhet).
Resultatmål (2025) 3.3: Optima ingår i Undervisnings- och kulturministeriets försök kring förnyad verksamhetsstyrning från år 2026. Syftet är att förbättra utbildningens genomslag och kvalitet samt förenkla tillståndsförfarandet inom yrkesutbildningen. Anordnartillstånden ersätts med försökstillstånd för viss tid, så att anordnaren kan erbjuda examensutbildning med få begränsningar och även examensutbildningar på engelska.