Hoppa till innehåll

-

Kva­li­tet, upp­drag, vision och mål

Verksamheten vid Optima styrs av ett kvalitetsledningssystem enligt kvalitetsstandarden ISO 9001.

I all målinriktad, kvalitetssäkrad och fungerande verksamhet, är ledstjärnan PDCA (Plan-Do-Check-Act), som är en väletablerad metod för att driva och strukturera förbättringsarbete.

Plan = pla­ne­ra: Stäl­la upp mål för de för­änd­ring­ar som ska genom­fö­ras och bestäm­ma metod för själ­va genom­fö­ran­det.
Do = genom­fö­ra: Imple­men­te­ra de för­änd­ring­ar som föreslås i före­gå­en­de ske­de och inför mät­ning­ar.
Check = kon­trol­le­ra: Utvär­de­ra mät­ning­ar­na och imple­men­te­rings­ar­be­tet och ana­ly­se­ra resul­ta­tet.
Act = age­ra: Beslu­ta om nya för­änd­ring­ar, som sedan över­går i plan-fasen.

PDCA tilläm­pas inte enbart på orga­ni­sa­tions­ni­vå vid Opti­ma utan såväl per­so­nal som stu­de­ran­de upp­ma­nas tilläm­pa prax­i­sen i sin egen utveck­ling. Många gång­er görs det omed­ve­tet i det dag­li­ga arbe­tet, man pla­ne­rar, gör, fun­de­rar hur det gick och rät­tar till vis­sa saker. På sätt och vis kan man säga att var­je med­ar­be­ta­re är sitt eget arbe­tes och var­je stu­de­ran­de sin egen inlär­nings kva­li­tets­chef.

Opti­ma möj­lig­gör inlär­ning genom att erbju­da utbild­ning med god kva­li­tet. Våra stu­de­ran­de är våra kun­der, och deras kun­nan­de det mer­vär­de som vår utbild­nings­verk­sam­het ger den stu­de­ran­de. Den stu­de­ran­de har själv en avgö­ran­de roll i att han/hon lär sig, ing­en inlär­ning sker utan egen akti­vi­tet.

En verk­sam­het med god kva­li­tet, ger goda resultat.

Mera uppgifter fås av kvalitets- och miljöansvarig Staffan Sunabacka, tfn +358 44 721 5279, staffan.sunabacka@optimaedu.fi

Logo — ISO 9001

Upp­drag

Optimas uppdrag utgående från rådande lagstiftning är att:

- för­bätt­ra regi­o­nens yrkes­kom­pe­tens, sva­ra på kom­pe­tens­be­ho­ven, utveck­la arbets- och närings­li­vet samt främ­ja sys­sel­sätt­ning­en.
- erbju­da flex­ib­la och effek­ti­va utbild­ning­ar som främ­jar avläg­gan­det av exa­mi­na och exa­mens­de­lar.
- ge möj­lig­het att påvi­sa yrkes­kom­pe­tens obe­ro­en­de av hur den för­vär­vats.
- lära ut fär­dig­he­ter för före­ta­gan­de och upp­rätt­hål­lan­de av arbets- och funk­tions­för­må­gan.
- ord­na utbild­ning­ar för stu­de­ran­de i behov av krä­van­de sär­skilt stöd.
- stö­da livs­långt läran­de och yrkes­ut­veck­ling samt stu­de­ran­de­nas utveck­ling till goda, har­mo­nis­ka och bil­da­de män­ni­skor och sam­hälls­med­lem­mar.

Läs mera i Lag om yrkes­ut­bild­ning (531/2017)

Vision och resultatmål

Optima ansvarar för en framgångsrik, socialt och miljömässigt hållbar utveckling i regionen.

Resul­tatmål (2030) 1.1: Ande­len stu­de­ran­de som har sys­sel­sätt­ning eller fort­sät­ter med stu­di­er på tred­je sta­di­et efter avlagd grun­dex­a­men är 90 %.

Resul­tatmål (2030) 1.2: Ande­len mil­jö­mäs­sigt kun­ni­ga stu­de­ran­de är minst 80 % på basis av Opti­mas inter­na miljötest.

Optima erbjuder dig kompetens med hög kvalitet för din egen och arbetslivets framtid.

Resul­tatmål (2030) 2.1: Ande­len stu­de­ran­de som lyc­kas för­vär­va den yrkes­skick­lig­het de efter­strä­var inom utsatt tid är 90 %.

Resul­tatmål (2030) 2.2: Nöj­da arbets­gi­va­re och arbets­plats­hand­le­da­re i Opti­mas verk­sam­hets­om­rå­de, poäng­me­del­ta­let för arbets­livs­re­spon­sen minst 4,5

Resul­tatmål (2030) 2.3: Nöj­da stu­de­ran­de vid Opti­ma, poäng­me­del­ta­let för både stu­de­ran­de­re­spon­sens start- och slu­ten­kät minst 4,5

Optima stärker sin position som en stark och ekonomiskt pålitlig utbildare och koncern genom ökat samarbete med övriga andra stadiet, tredje stadiet och närings- och arbetslivet.

​Resul­tatmål (2030) 3.1: Ett posi­tivt eko­no­miskt verk­sam­hets­re­sul­tat som ger mar­gi­na­ler för utbild­nings­sats­ning­ar.

Resul­tatmål (2030) 3.2: Opti­ma ord­nar utbild­ning i Öster­bot­ten och krä­van­de sär­skilt stöd på svens­ka i Fin­land.

Resul­tatmål (2030) 3.3: Plan­lagd kom­pe­tens- och behö­rig­hets­höj­ning för våra per­sonal­grup­per gäl­lan­de eget kom­pe­tens­om­rå­de, fram­ti­dens arbets­liv, sam­ar­be­te med and­ra utbild­nings­an­ord­na­re, inter­na­tio­na­li­se­ring, arbets­sä­ker­het och hållbarhet.