Hoppa till innehåll

-

Grun­dex­a­mi­na via läroavtal

En yrkesinriktad grundexamen ger breda grundläggande yrkesfärdigheter för olika arbetsuppgifter. Därtill får den studerande mer specifikt kunnande och ett kunnande som arbetslivet förutsätter i minst ett delområde i arbetslivet. Omfattningen av en yrkesinriktad grundexamen är 180 kompetenspoäng.

Den tid som går åt för att avlägga examen är beroende av din grundutbildning och ditt tidigare kunnande. En yrkesinriktad grundexamen, yrkes- eller specialyrkesexamen ger behörighet för studier på yrkeshögskolor och universitet. 

Information om våra yrkesexamina hittar du här och om våra specialyrkesexamina här.

I grundexamina nedan genomförs läroavtalet genom individuella studiearrangemang på en arbetsplats. Du har stöd av din arbetsplatshandledare och en handledare från Optima. Optima ordnar också läroavtalsutbildningar i grupp, där läroavtalsstuderande följs åt under gemensamma närstudiedagar. Dessa utbildningar har en separat länk i blå färg under sin knapp.

Klicka på knapparna nedan för att bekanta dig närmare och hitta vem du kan kontakta för att komma vidare.

  • Båt­byg­ga­re
  • Elmon­tör
  • Auto­ma­tions­mon­tör
  • Labo­rant
  • Kart­läg­ga­re
  • Pro­cesskö­ta­re
  • Gjut­pro­dukt­till­ver­ka­re
  • Fas­tig­hets­skö­ta­re
  • Hem­vår­da­re
  • Lokal­vår­da­re
  • Skogs­ar­be­ta­re — Skogsserviceproducent
  • Skogs­ma­skin­mon­tör
  • Pro­du­cent av skogsenergi
  • Mode­as­si­stent
  • Söm­mers­ka
  • Mått­be­ställ­nings­söm­mers­ka
  • Till­ver­ka­re av inredningstextilier
  • Till­verk­ning av designtextilier
  • Till­ver­ka­re av textilier
  • Skräd­da­re
  • Modist
  • Sko­ma­ka­re
  • Tex­til­vår­da­re
  • Snic­ka­re
  • Skiv­pro­cesskö­ta­re
  • Indu­stri­trä­byg­ga­re
  • Såg­pro­cesskö­ta­re
  • Kund­tjäns­te­re­pre­sen­tant inom turism
  • Golv­läg­ga­re
  • Måla­re
  • Ytbe­hand­la­re
  • Pla­ne­rings­as­si­stent

Grun­dex­a­men i affärsverksamhet

Den som avlagt examen har kunnande i kundorienterad affärsverksamhet, kommunikation och interaktion, ekonomiförvaltning samt språkkunskaper. Hen arbetar i olika digitala miljöer och bildar nätverk professionellt. Hen har basfärdigheter i företagsamhet och färdigheter i uppgifter som teamledare. Den som avlagt examen har färdigheter att utveckla nya produkter och tjänster samt kundupplevelser. Den studerande kan utgående från sina val få kunnande till exempel inom följande områden:

  • kundser­vice, för­sälj­ning och servicedesign
  • bok­fö­ring, löne­räk­ning, fak­tu­re­ring och att skö­ta reskontra
  • arbe­te inom bibliotekstjänster
  • pro­jekt­ar­be­te och evenemangsproduktion
  • mark­nads­fö­rings­kom­mu­ni­ka­tion och innehållsproduktion
  • stöd­tjäns­ter för per­so­nal och logistiktjänster
  • finan­si­el­la tjäns­ter och han­te­ring av kundrelationer
  • pla­ne­ring av före­tags­verk­sam­het och arbe­te i företag.

Arbetsuppgifter för den som avlagt examen

Experter inom affärsverksamhet behövs på alla olika områden i arbetslivet. Den som avlagt grundexamen har mångsidiga möjligheter att arbeta i uppgifter inom företag eller andra organisationer. Den som avlagt examen kan arbeta i olika organisationer med uppgifter inom till exempel kundservice och försäljning, marknadsföringskommunikation, servicedesign, ekonomi, kontors- eller bibliotekstjänster.

Läroavtalsgrupper startar inom detta kompetensområde. Mer info och intresseanmälan via denna länk

Arbetslivskoordinator Annakarin Kyheröinen
Tel. 044 7215 361
annakarin.kyheroinen@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men i båtbyggnadsbranschen

Den som har avlagt grundexamen inom båtbyggnadsbranschen har mångsidig grundläggande kompetens i byggande av båtar av armerad plast och trä. Hen kan bygga, reparera, underhålla och ta upp småbåtar. Dessutom har hen kunnande i tillverkning av kompositprodukter för båtar, i installation av elutrustning eller inredning av båtar. Hen använder mångsidigt olika material som är vanliga vid byggande av båtar. Hen kan arbeta ansvarsfullt i sitt arbete och se till sin egen säkerhet. Hen förstår betydelsen av hållbar utveckling och klimatförändringens betydelse för verksamheten inom branschen.

Arbetslivskoordinator Erik Björk
Tel: 044 7215 261
erik.bjork@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men inom el- och automationsbranschen

Den som avlagt grundexamen inom el- och automationsbranschen har den yrkesskicklighet som krävs för uppgifter inom el- och automationsbranschen. Hen kan arbeta på ett samarbetsvilligt och säkert sätt med olika arbetsuppgifter inom el- och automationsinstallationer. Den som avlagt examen kan läsa planeringsdokument inom el- och automationsbranschen och utföra installationer enligt installationsmiljöns krav. Hen säkerställer att slutresultat är säkert och att det motsvarar de krav som ställts på arbetet

Arbetslivskoordinator Erik Björk
Tel: 044 7215 261
erik.bjork@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men inom laboratoriebranschen

De som har avlagt grundexamen inom laboratoriebranschen kan som laboranter utföra arbetsuppgifter som hänför sig till kvalitetskontroll, produktutveckling, forskning och industriella processer i laboratorier inom olika industribranscher, i forskningsanstalter och inom den offentliga sektorn. De kan på ett ändamålsenligt sätt göra kemiska, fysikaliska, biokemiska, mikrobiologiska och sensoriska analyser av olika prov. De kan välja rätta kemikalier, instrument och apparater för sitt arbete och använda och underhålla instrumenten och apparaturen enligt anvisningar. De kan arbeta enligt laboratoriets kvalitets- och miljösystem, och beakta resultatansvaret. De följer instruktionerna för arbetet, verksamheten och arbetssäkerheten. De utnyttjar informationsteknik i sitt arbete. De kan bedöma resultatens tillförlitlighet och utvärdera de egna prestationerna. De kan utveckla sina yrkesfärdigheter och arbetsprestationer med hjälp av goda baskunskaper i matematik och naturvetenskaperna.

Arbetslivskoordinator Maria Wirtanen
Tel. 044 7215 333
maria.wirtanen@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men inom lantbruksbranschen

Kompetensområdet för djurskötsel

De som avlagt kompetensområdet för djurskötsel kan utfodra, sköta och föda upp välmående djur i olika företag inom djurskötsel. De har omfattande grundläggande kunskaper om djurens livsfunktioner och näringsbehov samt foder, hälsovård, beteende och välbefinnande. De kan ta hand om olika djurs välbefinnande och utföra djurskötselarbete enligt gällande författningar och förordningar. De kan använda de maskiner och den utrustning som behövs i arbetet med rätta arbetssätt, på ett tryggt och miljövänligt sätt. Djurskötarna har färdigheter att grunda företag inom djurskötarbranschen eller att arbeta som djurskötare på en lantgård, som avbytare, i en husdjurspark, i en djurpark, i forskningsanstalter, på djurkliniker eller i andra företag inom djurbranschen. Inom kompetensområdet för djurskötsel kan man specialisera sig på skötsel av produktionsdjur eller sällskaps- och hobbydjur och deras välbefinnande.

De som avlagt grundexamen inom lantbruksbranschen följer med utvecklingen inom sin bransch samt fungerar som ett led i kvalitetskedjan för produktionen och i samarbete med andra samt kan använda digitala lösningar vid planering och uppföljning av en lönsam produktion. De kan bedöma verksamhetens lönsamhet och fungera kostnadsmedvetet, men samtidigt på ett etiskt och miljöansvarigt sätt i enlighet med principerna för hållbar utveckling.

Kompetensområdet för lantbruksteknologi

Landsbygdsföretagare som avlagt kompetensområdet för lantbruksteknologi kan använda, underhålla och reparera olika typer av maskiner och utrustning inom ett landsbygdsföretag samt arbeta i enlighet med säkerhetsföreskrifterna i uppgifter som anknyter till produktionsteknik. De använder digitala lösningar i planeringen och uppföljningen av produktionen. Enligt de val som de har gjort arbetar de som landsbygdsföretagare, lantbruksmaskinsentreprenör, verkstadsföretagare, företagare eller arbetstagare inom bioenergibranschen, i en lantbruksförnödenhetsaffär och i olika serviceuppgifter som riktas till lantbruken.

De som avlagt grundexamen inom lantbruksbranschen följer med utvecklingen inom sin bransch samt fungerar som ett led i kvalitetskedjan för produktionen och i samarbete med andra samt kan använda digitala lösningar vid planering och uppföljning av en lönsam produktion. De kan bedöma verksamhetens lönsamhet och fungera kostnadsmedvetet, men samtidigt på ett etiskt och miljöansvarigt sätt i enlighet med principerna för hållbar utveckling.

Kompetensområdet för lantbruk

Landsbygdsföretagare som avlagt kompetensområdet för lantbruk kan mångsidigt utföra arbete i olika slags landsbygdsföretag. De har omfattande baskunskaper om hur man upprätthåller markens odlingsskick och om de faktorer som inverkar på växternas tillväxt. De har goda tekniska färdigheter och de kan använda och underhålla de maskiner och den utrustning som behövs i arbetet. Enligt de val som de har gjort kan de sköta produktionsdjur så att djurens välbefinnande främjas, bedriva ett planmässigt skogsbruk, betjäna kunder eller använda och planera produktionsteknologin och byggnadsbeståndet i sitt företag. Enligt de val som de har gjort kan de arbeta i olika yrken inom lantbruksbranschen, såsom jordbrukare, skötare av produktionsdjur, lantbruksavbytare, i en lantbruksförnödenhetsaffär eller som företagare eller arbetstagare i företag som erbjuder avbytar-, arbets-, maskin-, bioenergi- eller landskapsvårdsservice. De har förutsättningar att utveckla sig själva och fungera i en föränderlig verksamhetsmiljö.

De som avlagt grundexamen inom lantbruksbranschen följer med utvecklingen inom sin bransch samt fungerar som ett led i kvalitetskedjan för produktionen och i samarbete med andra samt kan använda digitala lösningar vid planering och uppföljning av en lönsam produktion. De kan bedöma verksamhetens lönsamhet och fungera kostnadsmedvetet, men samtidigt på ett etiskt och miljöansvarigt sätt i enlighet med principerna för hållbar utveckling.

Läroavtalsgrupper startar inom detta kompetensområde. Mer info och intresseanmälan via denna länk

Kompetensområdet för pälsdjursuppfödning

Pälsdjursuppfödare som avlagt kompetensområdet för pälsdjursuppfödning kan arbeta som självständiga pälsproducenter, som anställda djurskötare och avbytare, som anställda i fodercentraler och pälsningscentraler samt som skinnsorterare i auktionsbolag. Pälsdjursuppfödarna kan beakta de allmänna förutsättningarna för pälsdjursuppfödning och de ska följa de lagar och förordningar som gäller för pälsdjursproduktion. De kan arbeta enligt de etiska aspekter och välfärdssynpunkter som hör till pälsdjursuppfödningen och känner till certifieringskriterierna inom pälsbranschen. De som avlagt examen sköter och hanterar pälsdjur enligt deras artspecifika välbefinnandekrav med hänsyn till de individuella djurens behov samt känner till de foder som används för pälsdjur och den lag som reglerar användningen av dem. De känner till principerna för avelsarbete och agerar etiskt, och kan använda digitala lösningar som hjälp i avelsarbetet. De som avlagt examen känner till olika lösningar för produktionslokaler samt behärskar de viktigaste maskinerna och den viktigaste utrustningen inom branschen.

De som avlagt grundexamen inom lantbruksbranschen följer med utvecklingen inom sin bransch samt fungerar som ett led i kvalitetskedjan för produktionen och i samarbete med andra samt kan använda digitala lösningar vid planering och uppföljning av en lönsam produktion. De kan bedöma verksamhetens lönsamhet och fungera kostnadsmedvetet, men samtidigt på ett etiskt och miljöansvarigt sätt i enlighet med principerna för hållbar utveckling.

Arbetslivskoordinator Maria Wirtanen
Tel. 044 7215 333
maria.wirtanen@optimaedu.fi

Arbetslivskoordinator Conny Englund
Tel. 044 7215 294
conny.englund@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men inom lantmäteribranschen

En kartläggare som avlagt grundexamen inom lantmäteribranschen kan i varierande situationer i arbetslivet tillämpa de kunskaper och färdigheter som hen lärt sig. Kartläggaren uppfattar sitt eget arbete som en del av en helhet och beaktar i sitt arbete de uppgifter och förväntningar som yrkespersoner inom närliggande områden har. Kartläggaren känner till de rekommendationer, anvisningar, föreskrifter och lagar som gäller för hens arbete samt arbetar i enlighet med kvalitetskraven, säkerhetsföreskrifterna och bestämmelserna. Kartläggaren kan planera sitt arbete och göra upp en tidtabell utifrån dokument, planer och ritningar. Kartläggaren tar omsorgsfullt hand om sina verktyg. Kartläggaren kan presentera och utvärdera sitt arbete samt sammanställa nödvändiga utskrifter och rapporter. Kartläggaren kan kommunicera i sitt arbete på ett främmande språk och på det andra inhemska språket.

Arbetslivskoordinator Maria Wirtanen
Tel. 044 7215 333
maria.wirtanen@optimaedu.fi

Arbetslivskoordinator Conny Englund
Tel. 044 7215 294
conny.englund@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men inom processindustrin

De som avlagt grundexamen har de grundläggande färdigheterna för att arbeta i drift- och processdriftsuppgifter inom processindustrins olika områden.

De som avlagt examen kan:

  • skö­ta maski­ner och anord­ning­ar i till­verk­nings- och för­pack­nings­pro­ces­ser för oli­ka pro­duk­ter enligt säkerhetsanvisningarna
  • använ­da auto­ma­tions­sy­stem för pro­cesstyr­ning och föl­ja med hur pro­cess- och fält­ut­rust­ning­en fungerar
  • över­va­ka, sty­ra och regle­ra pro­ces­ser­na inom sitt arbetsområde
  • säk­ra att pro­ces­ser­na fun­ge­rar utan störningar
  • utfö­ra operatörsunderhåll.

Arbetslivskoordinator Andrej Lindqvist
Tel. 044 7215 337
andrej.lindqvist@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men inom ren­gö­rings- och fastighetsservicebranschen

De som har avlagt grundexamen inom rengörings- och fastighetsservicebranschen kan arbeta i ett kundobjekt och i kundservicesituationer inom rengörings- och fastighetsservicebranschen i enlighet med kundobjektets serviceavtal. De kan inrikta sitt yrkeskunnande på fastighetsskötsel, hemarbetsservice eller lokalvård enligt kompetensområde.

De som avlagt examen kan enligt de valbara examensdelarna planera och genomföra rengöringstjänster i olika kundobjekt, vilka är bostadsfastigheter, hotell- och inkvarteringslokaler, köpcentra och butikslokaler, specialsituationer i hem, trafikmedel, läroanstalter och daghem, socialvårdsinrättningar, hälso- och sjukvårdsinrättningar, industrilokaler, hälso- och sjukvårdslokaler samt simbassängs- och spalokaler.

Dessutom kan den som avlagt examen med valbara examensdelar rikta in sitt yrkeskunnande på produktion av tjänster som innefattar assistans och uträttande av ärenden, skötsel av fastighetstekniska system, användning av fastighetsautomation, matservice i hem, storstädningstjänster, underhållsstädning, skötsel av gårds- och utomhusområden, vård av kläder och textiler, underhåll och upprätthållande av VVA-system, byggnadsteknisk service och underhåll samt och förberedelse för arbetsplatshandledaruppgifter.

Arbetslivskoordinator Kerstin Ström
Tel. 044 7215 307
kerstin.strom@optimaedu.fi

Arbetslivskoordinator Andrej Lindqvist
Tel. 044 7215 337
andrej.lindqvist@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men inom skogs­bran­schen (exklu­si­ve 1773 skogsmaskinkörning)

Den som har avlagt grundexamen inom skogsbranschen har breda grundläggande yrkesfärdigheter för olika uppgifter inom skogsbranschen och för fortsatta studier. Därtill har hen mer specialiserat kunnande och yrkesskicklighet som krävs i arbetslivet inom ett delområde av examen.

Den som har avlagt kompetensområdet för skogsbruk med examensbenämningen skogsarbetare-skogsserviceproducent kan utföra manuella arbeten inom skogsskötsel och drivning eller arbeten som rör skogsnaturen, till exempel mångbruk av skog.

Den som har avlagt kompetensområdet för produktion av skogsenergi kan planera, avverka och lagra energived eller torvenergi beroende på inriktning.

Arbetslivskoordinator Maria Wirtanen
Tel. 044 7215 333
maria.wirtanen@optimaedu.fi

Arbetslivskoordinator Conny Englund
Tel. 044 7215 294
conny.englund@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men inom tex­til- och modebranschen

Den som har avlagt grundexamen inom textil- och modebranschen:

  • arbe­tar kund­o­ri­en­te­rat, ansvars­fullt och sys­te­ma­tiskt och föl­jer arbets­li­vets spelregler
  • arbe­tar kva­li­tets- och kost­nads­med­ve­tet enligt prin­ci­per­na för håll­bar utveckling
  • använ­der oli­ka mate­ri­al och till­verk­nings­tek­ni­ker samt ända­måls­en­li­ga maski­ner, appa­ra­ter och arbetsredskap
  • använ­der kun­skap om mode och design samt tren­der, visu­el­la ele­ment och formhantering
  • kom­mu­ni­ce­rar om sitt kun­nan­de och sin yrkes­skick­lig­het digitalt
  • kan sam­ar­be­ta i en glo­bal och mång­kul­tu­rell verk­sam­hets­mil­jö inom branschen.

Arbetslivskoordinator Kerstin Ström
Tel. 044 7215 307
kerstin.strom@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men inom träindustrin

Kompetensområdet för snickeriindustrin, snickare

Det centrala kunnandet för en snickare är en förmåga att planera genomförandet av ett arbete med hjälp av ritningar och anvisningar, förmåga att använda träindustrins material och vidareförädlade varor på ett ändamålsenligt sätt, kännedom om och förmåga att beakta träets egenskaper och beteende vid tillverkning av snickeriprodukter. Den studerande ska behärska ett säkert sätt att använda basmaskiner i snickeriindustrin vid produktion av olika snickeriprodukter och en modern industriell tillverkningsteknik.

Arbetslivskoordinator Erik Björk
Tel: 044 7215 261
erik.bjork@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men inom turismbranschen

Den som avlagt grundexamen inom turismbranschen kan

  • skö­ta kund­be­tjä­nings­upp­gif­ter inom för­sälj­ning, inkvar­te­ring eller pro­gram­tjäns­ter inom turismbranschen
  • pla­ne­ra, pro­duk­ti­fi­e­ra, mark­nads­fö­ra och säl­ja rese­pro­duk­ter och programtjänster
  • pre­sen­te­ra och säl­ja pro­duk­ter och tjänster
  • ge kun­der­na råd och hand­led­ning i hur man köper oli­ka rese­tjäns­ter och använ­der loka­la tjäns­ter inom turismbranschen
  • betjä­na inhems­ka och utländs­ka kun­der på ett kund­o­ri­en­te­rat sätt
  • använ­da goda inter­ak­tions­fär­dig­he­ter, språk­kun­ska­per och kulturkännedom
  • arbe­ta på ett ansvars­fullt och enligt ett inno­va­tivt sätt
  • arbe­ta med för­sälj­ning och kund­be­tjä­ning samt på ett kva­li­tets­med­ve­tet, lön­samt och resul­ta­trikt sätt.

I grundexamen kan man genom valbara examensdelar specialisera sig på olika arbetsuppgifter inom bl.a. inkvarteringstjänster, försäljning av resetjänster eller produktion av programtjänster.

Arbetslivskoordinator Kerstin Ström
Tel. 044 7215 307
kerstin.strom@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men inom ytbehandlingsbranschen

En målare som har avlagt kompetensområdet för byggnadsmåleri kan göra reparationsmålning och målningsarbeten vid nybyggen. Hen kan också grunderna i tapetsering, avjämning och sprutmålning. Utöver kunnande i målning och tapetsering av invändiga ytor i byggnader kan hen ha specialkunnande i ytbehandling av fasader eller i målning av mångsidiga småhushelheter. Hen kan därtill måla byggnadsdelar och möbler av olika material.

En golvläggare som har avlagt kompetensområdet för golvläggning kan göra de förarbeten som behövs vid golvläggning på ett mångsidigt sätt samt lägga golvmattor och klickgolv. Därtill kan hen ha kunnande i plattsättning, fuktisolering eller ytbehandling av betonggolv.

En ytbehandlare som har avlagt kompetensområdet för industriell ytbehandling kan arbeta i ett måleri för ytbehandling av metallprodukter eller i en produktionsanläggning för industriell ytbehandling. Hen kan ha specialiserat sig på ytbehandling av metallprodukter som till exempel omfattar korrosionsskyddsbehandlingar och sprutmålning. I ytbehandlingsanläggningar kan de sköta driften av ytbehandlingslinjer genom att göra olika kemiska ytbehandlingar och varmförzinkning.

En ytbehandlare som har avlagt kompetensområdet för produktmålning kan måla, betsa och lackera olika produkter, såsom fasta byggnadsdelar och möbler. Hen kan måla med pensel och spruta och sköta driften av en ytbehandlingslinje. Hen kan också ha specialiserat sig på restaurering och dekorationsmålning av fasta byggnadsdelar och möbler.

Arbetslivskoordinator Erik Björk
Tel: 044 7215 261
erik.bjork@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men i peda­go­gisk verk­sam­het och handledning

Kompetensområdet för handledning av ungdomar och gemenskaper

Ledare för ungdomar och gemenskaper planerar, ordnar och leder verksamhet för personer i olika åldrar. Arbetet omfattar handledning, vägledning och stöd för personer i olika åldrar och tyngdpunkten ligger på att öka delaktigheten, jämlikheten och medborgarverksamheten. Inom branschen stöder man och skapar möjligheter till hobbyverksamhet och därtill vill man också utveckla de ungas verksamhetsmöjligheter samt trygga och utvidga deras möjligheter att delta i samhället.

En ledare för ungdomar och gemenskaper arbetar i olika handledningsmiljöer, såsom ungdomsarbete, verksamhet i organisationer, skolungdomsarbete, barnskyddets arbetsmiljöer och olika verksamheter för personer som behöver stöd.

Kompetensområdet för småbarnspedagogik och familjeverksamhet (läroavtalsgrupp ordnas)

Barnledare arbetar i verksamhetsmiljöer inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen, såsom daghem, familjedagvård och öppen småbarnspedagogik. Barnledaren kan också arbeta med barn i skolåldern och i familjearbetet. Barnledarens arbete omfattar systematisk och målinriktad pedagogisk verksamhet, undervisning, vård och omsorg. Barnledaren har också kompetens inom familjearbete.

Barnledaren har behörighet som barnskötare inom småbarnspedagogik enligt lagen och förordningen om småbarnspedagogik. Inom kompetensområdet är det också möjligt att få behörighet att arbeta som barnledare i en församling inom Finlands evangelisk-lutherska kyrka och att arbeta med uppgifter inom församlingens småbarnspedagogik och familjeverksamhet.

Grundexamen i pedagogisk verksamhet och handledning som ger behörighet som barnskötare inom småbarnspedagogik enligt lagen om småbarnspedagogik ska innehålla eller kompletteras med obligatoriska examensdelar som ger kompetens inom småbarnspedagogik och familjeverksamhet eller handledning i kommunikation och teckenspråk.

Läroavtalsgrupper startar inom detta kompetensområde. Mer info och intresseanmälan via denna länk

Arbetslivskoordinator Annakarin Kyheröinen
Tel. 044 7215 361
annakarin.kyheroinen@optimaedu.fi


Grun­dex­a­men i tek­nisk planering

En planeringsassistent som har avlagt grundexamen i teknisk planering

  • sam­lar och för­med­lar infor­ma­tion som behövs vid genom­fö­ran­de av pla­ne­rings­pro­jekt inom oli­ka planeringsområden
  • använ­der och tar fram produkt‑, infor­ma­tions- eller infra­struk­tur­mo­del­ler och planeringsdokument
  • kan arbe­ta med 3D-model­le­ring, 3D-utskrif­ter och 3D-skan­ning och i mät­da­ta­pro­jekt samt ska­pa visu­a­li­se­ring­ar och XR-material
  • arbe­tar ser­vice­in­rik­tat, kva­li­tets­med­ve­tet, ansvars­fullt och kost­nads­ef­fek­tivt i oli­ka pro­jekt, även i oli­ka team i glo­ba­la verksamhetsmiljöer.

Arbetslivskoordinator Erik Björk
Tel: 044 7215 261
erik.bjork@optimaedu.fi