Optimas arbetsmiljö
Vid Optima följer vi arbetsmiljöstandarden ISO 45001.
Arbetsmiljöpolicy
Arbetsmiljöpolicyn innefattar ett åtagande att tillhandahålla säkra och hälsosamma arbetsförhållanden och ger ett ramverk för att sätta arbetsmiljömål. Optima erbjuder en arbets- och studiemiljö med goda förutsättningar för arbetsglädje, utvecklingsmöjligheter, god hälsa, säkerhet och trygghet.
GOD FYSISK OCH PSYKOSOCIAL ARBETSMILJÖ
Vi jobbar aktivt med att förebygga skador och arbetsrelaterad ohälsa. En god fysisk och psykosocial arbets- och studiemiljö är en förutsättning för att alla ska känna trivsel och arbetsglädje och därmed kunna nå goda resultat i arbete och studier. Arbets- och studieförhållanden ska i möjligaste mån anpassas till medarbetarnas och studerandenas olika fysiska och psykiska förutsättningar så att alla ska kunna delta på lika villkor.
Vi vill skapa en god säkerhetskultur, vilket innebär att vi beaktar arbetarskyddsfrågor i allt ledarskap, i undervisning och i övrig verksamhet inom samkommunen. Säkerhetskulturen ska vara tidsenlig och fungera i praktiken och ha som mål att attityder och verksamhet fokuserar på noll antal olycksfall.
NOLL TOLERANS MOT TRAKASSERIER
En god arbets- och studiemiljö inbegriper att ingen anställd eller studerande oavsett kön, sexuell läggning, etnisk bakgrund eller funktionshinder skall utsättas för diskriminering. Ingen anställd skall heller behöva utsättas för kränkande särbehandling eller trakasserier på sin arbets- eller studieplats. Varje arbetstagare och studerande ska kunna anmäla diskriminering, kränkande särbehandling och trakasserier och få detta utrett och åtgärdat.
SYSTEMATIK OCH KONTINUITET I DAGLIGA ARBETET
Arbets- och studiemiljöarbetet ska vara integrerat i verksamheten och vara en naturlig del av det dagliga arbetet på samtliga enheter. Vårt säkerhets- och hälsoarbete genomförs systematiskt och proaktivt för att eliminera faror och minimera arbetsmiljörisker:
- Vi identifierar och bedömer faror, osunda arbetsförhållanden och risker, upprättar åtgärdsplaner och följer upp effekterna. Allt i programmet i PRO24.
- Vi dokumenterar utvecklingsidéer, avvikelser, olycksfall, nära ögat-händelser, säkerhetsobservationer och andra observationer i PRO24 och vidtar nödvändiga korrigerande och förebyggande åtgärder för att kontinuerligt förbättra säkerheten och tryggheten.
- Vi minimerar användningen av eller undviker farliga material och kemikalier. Ett kemikalieregister upprätthålls i PRO24.
- Vi har ett välmåendeteam som arbetar för att utveckla medarbetarnas hälsomedvetenhet och arbetsförmåga. Ett viktigt verktyg i arbetsmiljöarbetet är de personalundersökningar som görs vartannat år.
- Vi arbetar med att ständigt öka medvetenheten, färdigheterna och kunskaperna i fråga om hälsa och arbetsmiljö.
ANSVAR
Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön, men arbetsmiljöarbetet skall ske i samverkan med medarbetarna enligt Lagen om samarbete mellan kommunala arbetsgivare och arbetstagare (449/2007). Arbetstagarna företräds av arbetarskyddsfullmäktige, men alla är skyldiga att aktivt delta i det systematiska arbetsmiljöarbetet genom att uppmärksamma risker och brister samt ta ansvar för sitt eget skydd och välbefinnande på arbetsplatsen.
LAGAR OCH KRAV
Lagar och regionförvaltningsverkets föreskrifter och allmänna råd anger lägsta godtagbara standard. Optima eftersträvar högre standard än minimikraven för god arbetsmiljö.
ARBETSMILJÖMÅL MED ÅTGÄRDER
Utgående från SWOT, riskbedömningarna, observationer i form av olyckor, nära ögat-fall och säkerhetsobservationer samt arbetsmiljöpolicy utarbetas arbetsmiljömål med åtgärder som dokumenteras och följs upp i PRO24.